Zpět ke schůzce. Před schůzkou jsem si předsevzal, že chci nejen vybudovat vzájemné porozumění, ale zároveň se zaměřím na to, abych byl v naprostém klidu. A prostě jen vnímal člověka, ať řekne nebo udělá cokoliv. Při posledních dvou schůzkách jsem měl dojem, jako bych ztrácel právě klid a schopnost nechat být ok vše, co se na schůzce děje. Nechtěl jsem připustit, abych znovu upadl do stavu, kdy ze sebe narychlo hrkám slova a necítím se v pohodě. Jak to celé probíhalo?
Po úvodu jsem předal slovo panu Š. Jak? Otázkou, zda by mi i on mohl říct několik slov o své firmě. Pan Š. je velmi komunikativní člověk a nemusel jsem ho dvakrát pobízet, aby se rozvyprávěl. Pozorně jsem naslouchal, a to opravdu hodně dlouho. Tak dlouho, že mě z toho začala bolet hlava. Ještě se mi nestalo, že bych někdy na obchodní schůzce 40 až 50 minut neřekl ani půl slova a jen naslouchal a potvrzoval slova. Až jsem z toho nakonec začal být netrpělivý.
Chvílemi se mi jeho projev jevil tak, že by měl sám dělat trenéra na našem semináři pro manažery. Bylo mezi námi souznění, úžasné porozumění. Se vším, co řekl, jsem musel upřímně souhlasit. A se vším, co jsem řekl já, souhlasil pro změnu on. Nechtěl jsem hledat žádné problémy, jež bych použil jako „živnou půdu“ pro to, abych zvýšil jeho touhu koupit si některý z našich produktů. Cítil jsem, že to nemám dělat. Zejména, když mi řekl, že jeho firma opravdu šlape. Po chvilce ale dodal, že nechce čekat, až na jeho podnik přijde případná krize. Chce už dnes přemýšlet, „jak dál“.
Pochopil jsem, o čem se budeme bavit – v čem mu můžeme být užiteční. Probrali jsme spolu, jak chce, aby firma vypadala za rok, za dva. A za pět let. Dověděl jsem se, že chce vytvořit ve firmě systém, který zaručí, že podnik bude šlapat z velké části sám. Že firma nebude stát na jednotlivcích. Když z nějakého místa odejde jeden člověk, najde nového člověka, dá mu do ruky manuál, aby věděl, co má dělat a velmi rychle se začlení do fungujícího „stroje“. Dále jsme mluvili o tom, že má pocit, jako by někteří lidé po určité době ztráceli motivaci. Zkrátka pan Š. moc dobře věděl, co chce. Ale jak sám přiznal, neví jak na to.
Další informace jsou k dispozici v knize Prodej - dřina nebo hra, vydala Grada 2013.
