Podle ovoce poznáte správnost či nesprávnost rozhodnutí

Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o.

Minule jsem odmítl „nevhodného“ zákazníka. Že jsem se zachoval správně, se potvrdilo hned na další schůzce. Jsem o tom přesvědčen. Proč? Protože jsem uzavřel obchod. Byla to velmi příjemná schůzka. Člověk, se kterým jsem se setkal, projevoval od začátku zájem o naše služby. Už v úvodu schůzky jsem si pomyslel: „Tohle je jiné kafe. To je můj klient.“ Došlo mi, že stejně jako zákazníci si vybírají své dodavatele, také obchodníci mají právo vybírat si klienty.

Jako obchodník mám právo se rozhodnout, kdo je mým klientem a kdo ne. Každým jednotlivým rozhodnutím naplňujeme svůj „osud“. Naše reakce na každou jednotlivou situaci, která nás potká, rozhoduje o tom, jakým směrem se bude ubírat naše další životní cesta. Každé naše rozhodnutí má vliv na další události v našem životě. I tím, že k určité situaci stanovisko nezaujmeme, jsme se vlastně pro něco rozhodli. Přeji nám všem, abychom byli rozhodní a rozhodovali se podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí – bez ohledu na to, zda zrovna aktuálně uděláme obchod…

Dneska jsem měl moc fajn den. Ráno jsem byl na schůzce ve firmě, která vyrábí klimatizace. Bavil jsem se s majitelem o jeho obchodnících. Zjišťoval jsem potřeby, ale pořád jsem nemohl najít to pravé, čeho bych se chytil. Až když jsme spolu hovořili asi 45 minut, mohl jsem mu říct, že jsem zjistil pár oblastí, ve kterých bychom mu mohli pomoci. Nezačal jsem s prezentací semináře, ale řekl jsem: „My vám pomoci umíme. Otázka je, zda vy chcete investovat čas, energii a peníze do zlepšení výsledků prodeje.

Pokud byl do té doby bez zjevného zájmu o naše služby, po těchto slovech jsem v jeho očích jiskru interesu uviděl. Nevím, co vyvolalo takový zvrat – snad zmínka o možnosti zlepšení výsledků prodeje. Snad způsob otázky místo snahy nabízet a prezentovat. Začal se sám ptát na obsah semináře, na to kdy se koná a kolik stojí. Teprve teď jsem začal s prezentací. Pomalu a zřetelně jsem mu sděloval, co vše na našem semináři „dostane“, jak to probíhá, jaké přínosy z toho budou plynout pro jeho firmu. Zeptal se mě, kdy se seminář koná v Ostravě. Odpověděl jsem mu. Řekl mi, že si to nechá projít hlavou.

Samozřejmě jsem mu to zřetelně potvrdil a zeptal jsem se, abych měl i já jasno: „Co si potřebujete nechat projít hlavou? Je to termín konání semináře?“ Řekl mi, že se obává, zda bude pro něj účelné na seminář jít. Zda tam dostane užitečné informace, které budou přínosem pro praxi. Upřímně musím přiznat, že jsem ho nedokázal zbavit jeho pochybností, takže nakonec jsme spolu obchod neuzavřeli.

Třebaže se schůzka vyvíjela slibně, nebyl jsem zklamaný z toho, že jsem „neuzavřel“. Od té doby, co chodím na schůzky, abych lidem pomáhal a ne prodával, cítím se dobře v každé situaci. Ať už prodám či ne – je to ok. Paradoxně prodávám víc než kdykoli předtím. Když neprodám, tak mě to netrápí. Kdo chce pomoci, tomu rád pomůžu. Kdo nechce pomoci, respektuji jeho rozhodnutí. Má na to právo.

Další informace jsou k dispozici v knize Prodej - dřina nebo hra, vydala Grada 2013.

Články v sérii

Aktuální

Příběhy obchodování

Aktuální

Základ obchodování - vybudované porozumění

Aktuální

Nechej být O.K. vše, co se na obchodní schůzce děje

Aktuální

Veď obchodní schůzku bez křeče, uvolněně a v klidu

Aktuální

Kvalita, nebo kvantita schůzek?

Aktuální

Otázky zaměřené na zjištění potřeb zákazníka

Aktuální

Pozornost zaměř ven - na klienta. Pak se při obchodování budete oba cítit lépe

Aktuální

Dva faktory, které rozhodují o nákupu - bolest a radost

Aktuální

Síla rozhodnutí aneb Připravenému štěstí přeje

Aktuální

Význam obchodu - vytvářet hodnoty pro druhé

Aktuální

Čistota rozhodnutí - rozhodnost, jeden z hlavních klíčů k úspěchu

Aktuální

Zákazníkovi patří plná pozornost aneb Čistý a upřímný zájem o člověka - další klíč k úspěchu

Aktuální

Buď obchodník profesionál - s lidskou tváří a vnímavým srdcem

Aktuální

Další klíč k úspěchu - neustálý trénink, neustálé, kontinuální zlepšování se coby obchodník i coby člověk

Aktuální

Jak uvnitř, tak vně - mé zaváhání, zákazníkovo zaváhání

Aktuální

Základní přesvědčovací nástroje

Aktuální

Nikdy neházej flintu do žita

Aktuální

Nejlepší způsob, jak navázat rozhovor - Vyslovit, co jsem vypozoroval

Aktuální

Po uzavření obchodu se s klientem dál bav o životě

Aktuální

Chceš uzavřít obchod? Vybuduj s druhou stranou vzájemné porozumění

Aktuální

Klid, základní výchozí pozice práce obchodníka

Aktuální

Nevyvíjej na zákazníka nátlak

Aktuální

Obchodem chci získat přítele, nejen zákazníka - to je ta nejkrásnější věc na byznyse

Aktuální

Vše, co potřebuješ k obchodu: Schopnost vybudovat porozumění, naslouchat, být druhému užitečný

Aktuální

Když se nedaří, nevzdávej to - nezdary netrvají věčně, vytrvej

Aktuální

Dávej druhému citelně najevo, že mu rozumíš - pokud mu skutečně rozumíš

Aktuální

Tajemství "Pana Obchodníka"

Aktuální

Řekni si o reference, aneb obchod dělá další obchod

Aktuální

Vždy klientovi zrekapituluj, co ses od něho dozvěděl - klidně i 3x, 4x za obchodní schůzku

Aktuální

Základní paradox: Čím míň chceš prodávat, tím víc obchodů dojednáš

Aktuální

Další důkaz "síly" rozhodnutí

Aktuální

Podle ovoce poznáte správnost či nesprávnost rozhodnutí

Aktuální

Nejdříve seznam klienta s hodnotou a přínosem výrobku či služby pro něho...

Aktuální

Chvíle, kdy zákazník přemýšlí, je posvátná - buď zticha

Aktuální

Vždy zachovej klientovi jeho tvář - ať už má pravdu, či ne

Aktuální

Nesnaž se dostat klienta tam, kam chceš ty - to ty se přizpůsobuj jeho potřebám

Aktuální

8 klíčových bodů prodeje

Aktuální

Co když klient už má dodavatele, konkurenční firmu?

Aktuální

Nechej druhému jeho pravdu

Aktuální

Nepři se s druhými o nepodstatné věci. Dej klientovi prostor mít pravdu

Aktuální

Opakování, matka moudrosti

Aktuální

Sobectví v obchodě – neúspěch jistý

Aktuální

Rozjímání o účelu obchodu