Nevyvíjej na zákazníka nátlak

Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o.

Seděl jsem v jeho kanceláři a živě jsem si představoval, jak zavádí klíčové manažerské nástroje (postupy, techniky, organizaci) z našeho semináře ve své firmě. Shrnul jsem, co vše ho zajímá, a zeptal jsem se ho, zda je pro něho důležité tyhle věci řešit. Řekl, že ano. Sdělil jsem mu, že ho po semináři čeká tvrdá práce a že já mu budu „šlapat na krk“, aby to všechno uvedl důsledně do praxe. V hlavě se mi mihlo, zda jsem to trošku s  obratem „šlapat na krk“ nepřehnal. Podle jeho reakce se mu ale naopak líbil. Vybrali jsme termín. Řekl, že si na to ještě sedne a popřemýšlí. A za tři dny se setkáme.

V hlavě mi proletěla myšlenka, co jsem udělal špatně, že závěrečná fáze jednání má zase stejný průběh – jako v tolika případech z poslední doby. Člověk chce jít na seminář, ale smlouvu nepodepíše. Nechtěl jsem už rozebírat takové situace zbytečným přemýšlením a na rovinu jsem se zeptal: „Co si vlastně potřebujete promyslet? Je to termín konání?“ Odpověděl, že o termín nejde, je spíš konzervativní, musí si vše promyslet a rozhodnout se v klidu sám. Musí mít vnitřně pocit, že není do ničeho tlačený.

V mé hlavě se mihla další myšlenka: „Ale ne, vždyť jsem tolik usiloval o to, abyste neměl pocit, že vás někam tlačím.“ Jen co mi myslí prolétla tato úvaha (jako by dolétla až k zákazníkovi), pan Š. dodal: „Vy mě do ničeho netlačíte, já cítím, že to chci sám…“ V tu chvíli jsem měl z jeho slov obrovskou radost. Radost z vědomí, že jsem člověka přede mnou nechal, aby celou dobu kupoval sám – a on sám to tak cítí. To, o co jsem se snažil – neprodávat – se podařilo.

Zeptal se mě, jaké jsou naše obchodní zvyklosti. Odpověděl jsem: „Pokud na seminář chcete, a já na vás vidím, že ano, pojďme spolu vyplnit smlouvu, abych vám mohl na semináři držet místo. Pokud budete mít pocit, až o našem rozhovoru budete přemýšlet sám, že jsem vás do něčeho tlačil, telefon na mě máte. Zavoláte mi a přihlášku zruším. Ale upřímně, byl bych velmi nerad, kdyby se něco takového stalo, protože vím, že budete z našeho semináře nadšený. Informace, které se tam dozvíte, vám hodně pomůžou.“ S tím souhlasil.

Sdělil jsem mu také něco v tom smyslu, že obchod je věcí důvěry a pro mě není důležitý ani tak ten podpis na přihlášce jako to, na čem se domluvíme my dva. V tu chvíli začal nahlas přemýšlet, koho by vzal s sebou. Jaký to obrat? Panečku, z toho jsem měl opravdu radost. Pak jsem mu podal smlouvu se slovy: „Tady vás poprosím o jeden autogram.“ Rukou jsem ukázal na místo pro podpis na objednávce. Vzal si brýle a četl podmínky. Následně smlouvu podepsal. Když si průběh schůzky vybavuji zpětně, uvědomuji si, že uzavřený obchod byla skutečně „jen“ třešnička na dortu.

 

Další informace jsou k dispozici v knize Prodej - dřina nebo hra, vydala Grada 2013.

Články v sérii

Aktuální

Příběhy obchodování

Aktuální

Základ obchodování - vybudované porozumění

Aktuální

Nechej být O.K. vše, co se na obchodní schůzce děje

Aktuální

Veď obchodní schůzku bez křeče, uvolněně a v klidu

Aktuální

Kvalita, nebo kvantita schůzek?

Aktuální

Otázky zaměřené na zjištění potřeb zákazníka

Aktuální

Pozornost zaměř ven - na klienta. Pak se při obchodování budete oba cítit lépe

Aktuální

Dva faktory, které rozhodují o nákupu - bolest a radost

Aktuální

Síla rozhodnutí aneb Připravenému štěstí přeje

Aktuální

Význam obchodu - vytvářet hodnoty pro druhé

Aktuální

Čistota rozhodnutí - rozhodnost, jeden z hlavních klíčů k úspěchu

Aktuální

Zákazníkovi patří plná pozornost aneb Čistý a upřímný zájem o člověka - další klíč k úspěchu

Aktuální

Buď obchodník profesionál - s lidskou tváří a vnímavým srdcem

Aktuální

Další klíč k úspěchu - neustálý trénink, neustálé, kontinuální zlepšování se coby obchodník i coby člověk

Aktuální

Jak uvnitř, tak vně - mé zaváhání, zákazníkovo zaváhání

Aktuální

Základní přesvědčovací nástroje

Aktuální

Nikdy neházej flintu do žita

Aktuální

Nejlepší způsob, jak navázat rozhovor - Vyslovit, co jsem vypozoroval

Aktuální

Po uzavření obchodu se s klientem dál bav o životě

Aktuální

Chceš uzavřít obchod? Vybuduj s druhou stranou vzájemné porozumění

Aktuální

Klid, základní výchozí pozice práce obchodníka

Aktuální

Nevyvíjej na zákazníka nátlak

Aktuální

Obchodem chci získat přítele, nejen zákazníka - to je ta nejkrásnější věc na byznyse

Aktuální

Vše, co potřebuješ k obchodu: Schopnost vybudovat porozumění, naslouchat, být druhému užitečný

Aktuální

Když se nedaří, nevzdávej to - nezdary netrvají věčně, vytrvej

Aktuální

Dávej druhému citelně najevo, že mu rozumíš - pokud mu skutečně rozumíš

Aktuální

Tajemství "Pana Obchodníka"

Aktuální

Řekni si o reference, aneb obchod dělá další obchod

Aktuální

Vždy klientovi zrekapituluj, co ses od něho dozvěděl - klidně i 3x, 4x za obchodní schůzku

Aktuální

Základní paradox: Čím míň chceš prodávat, tím víc obchodů dojednáš

Aktuální

Další důkaz "síly" rozhodnutí

Aktuální

Podle ovoce poznáte správnost či nesprávnost rozhodnutí

Aktuální

Nejdříve seznam klienta s hodnotou a přínosem výrobku či služby pro něho...

Aktuální

Chvíle, kdy zákazník přemýšlí, je posvátná - buď zticha

Aktuální

Vždy zachovej klientovi jeho tvář - ať už má pravdu, či ne

Aktuální

Nesnaž se dostat klienta tam, kam chceš ty - to ty se přizpůsobuj jeho potřebám

Aktuální

8 klíčových bodů prodeje

Aktuální

Co když klient už má dodavatele, konkurenční firmu?

Aktuální

Nechej druhému jeho pravdu

Aktuální

Nepři se s druhými o nepodstatné věci. Dej klientovi prostor mít pravdu

Aktuální

Opakování, matka moudrosti

Aktuální

Sobectví v obchodě – neúspěch jistý

Aktuální

Rozjímání o účelu obchodu