Každodenní vyjednávání

Vyjednávací schopnosti jsou klíčové jak pro kariéru, tak pro osobní život. Můžete vyjednávat o velkých obchodech, o tom, jak zajímavý a náročný úkol v práci dostanete, i o tom, jak zorganizovat příjemný večer strávený s přáteli. Takový je názor profesionální mediátorky Tammyi Lenskiové, který prezentovala na webu saleshq.monster.com.

Mnoho lidí uvažuje o vyjednávání pouze v konotaci s vymáháním něčeho navíc, co pro sebe potřebují. Vyjednávání je však potřeba mnohem častěji. V práci je téměř každá konverzace zároveň i vyjednáváním, ať už se jedná o deadliny, časové rozvrhy, úkoly, nebo požadavky jiného druhu. Nadneseně by se dalo říct, že v ten samý moment, kdy ráno položíte hrnek s kávou na svůj stůl, začíná vyjednávání.

Podle Lenskiové může být škodlivé přemýšlet o vyjednávání jako o něčem, co musí být vyhráno. Bezpečnějším postojem může být považovat vyjednávání prostě za jistý druh konverzace. Potom člověk nepropadne tendenci být konfrontační. Také se nevyplácí plýtvat časem na představy nejhorších možných scénářů, které mohou nastat. Místo toho je lepší věnovat tento čas tomu, abychom si představili jak se asi cítí druhá strana, abychom věc viděli z její perspektivy. Pak můžeme přijít i na mnohé konstruktivní myšlenky.

Nátlakové vyjednávání není vždy to pravé

Když vyjednáváte se svými spolupracovníky, musíte pamatovat i na dobré vztahy s nimi. Abyste uspěli, musíte se v tomto případě o to víc soustředit na jejich potřeby a snažit se odhalit společné zájmy. Nebuďte tvrdí a sobečtí, když jednáte se svými každodenními kolegy.

Správná otázka

Vždy budete znát své vlastní potřeby a cíle v určitém vyjednávání... co ale nemusíte znát, jsou cíle a zájmy protistrany. Proto se občas prostě musíte zeptat, co je požadováno na oplátku. Může to znít prostě, ale přímá otázka skutečně může mnohdy být ten nejlepší způsob, jak to zjistit.

A když se objeví problém, promluvte si o něm otevřeně. Pokuste se specifikovat podmínky, které by vám umožnily požadavky protistrany splnit. Je to lepší, než neustále jen upozorňovat na podmínky, za kterých splnění možné není. Nesnažte se skrývat své rozčarování... místo toho buďte pozitivní a konstruktivní.

-jk-

Zdroj: Sales HQ - on-line komunita pro odborníky v oblasti prodeje
Zobrazit přehled článků ze zdroje Sales HQ