Covidový efekt stále působí. Těží z toho e-shopy

Na internetu dnes nakupuje téměř každý. Online nakupování rekordně nakopla pandemie koronaviru, kdy se zákazníci kvůli zavřeným prodejnám přesunuli na internet. Online prodejcům rekordně rostly obraty a jen v Česku vznikly tisíce nových e-shopů. Nejvyšší tempo růstu v posledních šesti letech zaznamenalo nejen Česko, ale i Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko či Slovinsko. Zákazníci změnili chování, chtějí nakupovat pohodlně a e-shopům neodpouštějí ani drobné přešlapy.

László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje Growww Digital

V celém regionu střední a východní Evropy došlo ke znatelnému nárůstu v návštěvnosti e-shopů, zvýšení tržeb a počtu nových zákazníků. Výrazně se proměnilo nákupní chování zákazníků a e-shopy posílily investice do rozvoje nákupních kanálů a inovací.

I když nakupující už mohou kombinovat kamenné prodejny s e-shopy, je i letošní rok pro internetové obchodníky nadále úspěšný. Původní predikce na letošní rok předčily i investice do reklamy a digitálního marketingu. E-shopy kladou větší důraz na péči o klienta, skvělé a rychlé služby. Došlo také k urychlení digitalizace v oblasti logistiky, intuitivnějšího ovládání webů nebo využití chatbotů,” říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Nárůst oblasti e-commerce je podle údajů Growww Digital o investicích do reklamy od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních osmi měsících letošního roku, zejména v České republice, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku.

CEE Google ads weekly cost charge by country

V České republice rostly výdaje na reklamu v e-commerce během prvních osmi měsíců letošního roku meziročně o 53 procent. V regionu střední a východní Evropy to bylo 57 procent. V minulém roce došlo k rychlému růstu a zvýšení příjmů e-shopů, které byly investovány do dalších inovací a expanze internetových obchodníků na zahraniční trhy. Tento trend pokračuje i letos. I když budou zákazníci vždy dávat přednost výběru určitého zboží osobně, některé druhy zboží jako jsou hračky nebo elektronika, budou podle Growww Digital nakupovat online. Investice do reklamy vzrostly letos zejména v měsících únoru a březnu. Expanzi českých e-shopů se letos nejvíce dařilo na Slovensku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

V prvních měsících letošního roku došlo i na Slovensku k výraznému navýšení investic do reklamy. U našich sousedů byl jen letos v únoru počet zobrazení, kliknutí a výdajů na reklamy Google dvaapůlkrát vyšší než o rok dříve. Slovenské e-shopy i letos expandovaly do dalších zemí.

Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že maďarský e-commerce trh zaznamenal rekordní meziroční nárůst o 45 procent, zatímco v předchozích letech rostl o 16 – 18 procent. Na maďarském trhu se také projevil zvýšený zájem o expanzi na další trhy, zejména do Chorvatska a Slovinska.

Ačkoliv v Rumunsku se původně očekávalo, že trh elektronického obchodování dosáhne obratu 5 miliard eur, ve skutečnosti je to 7 miliard.

Podle Growww Digital nás do konce roku čeká zajímavé období, zejména vánoční sezóna v kombinaci s možným Covid efektem. "Očekáváme, že boj o zákazníky se zvýší. Vzhledem ke zkušenostem z loňského roku, který mají e-commerce hráči za sebou, jsou více připraveni na nápor. Svoje reklamní kampaně a výkonnostní marketing potlačí do dosud nevídaných výšin. Výhodu budou mít e-shopy, které jsou zaměřeny na více trhů, právě zahraniční trhy budou centrem růstu," uvádí László Szabó. Právě pandemické období podpořilo uvažování firem o expanzi na další trhy, které bude dále pokračovat. Letos expandují české e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Mezi zeměmi regionu se dostává do popředí zájmu Chorvatsko nebo Ukrajina.  

Firmy budou také vylepšovat nabídky produktů a služeb. Zákazníkům jde především o pohodlné nakupování. I když se nákupní chování v jednotlivých zemích střední a východní Evropy liší, řadu věcí už zákazníci považují za standard. “Pomalu načítající web, špatná orientace na webu nebo dodací lhůty 3 - 5 dnů jsou minulostí a tyto “přešlapy” už před zákazníky neobstojí. Konkurence je velká. Nízká úroveň tolerance je také patrná při vracení zboží či peněz. Nutností jsou bezproblémové platby kartou, které se meziročně zvýšily o 89 procent v zemích střední a východní Evropy,” uzavírá Szabó.