Even the best salesperson won't be successful if they don't have the opportunity to present their products or services to quality contacts, that is, to potential clients who have a realistic chance of being interested in the product and who can afford it. Successfully identifying these potential customers is the first and often almost the most important step toward achieving your business goals. Here are several tips on how to find quality contacts successfully, sustainably, and for the long term.
Create a profile of your ideal customer
According to an article on LinkedIn, you first have to define who your ideal client is. Who are they? What is their educational background? Where can they be found, what are their interests, and what form of communication do they prefer? When you've finally defined your ideal, then you should develop a strategy for reaching these clients.
Ask your current clients for referrals
Your existing client base is literally a wellspring of new contacts. Ask your current (and satisfied) clients for recommendations. Find out if they have acquaintances, relatives, or perhaps classmates who might also be interested in your product. You can also offer benefits for a successful referral.
Use social and professional networks strategically
Social and professional networks are excellent sources of new contacts, provided you know how to use them correctly. Don't underestimate the power of community-based virtual environments where people with shared interests gather, such as forums, Facebook groups, or specialized websites.
Don't underestimate personal contact and networking
Even in the modern digital age, personal contact hasn't lost its charm, in fact, perhaps quite the opposite. Personal meetings and networking, for example at trade shows or conferences, can often be far more successful than hunting for new contacts online.
Cooperate with business partners
A suitable and well-structured strategic partnership can bring you many new contacts. This may involve specialized agencies that help you acquire contacts or collaboration with another company that has a similar clientele to yours.
-mm-
Hledání nových klientů: Tipy, které vám pomohou najít kvalitní kontakty
I sebelepší prodejce nebude úspěšný, pokud nebude mít možnost svou nabídku prezentovat kvalitním kontaktům. Tedy takovým potenciálním klientům, u kterých je reálná šance, že o produkt budou mít zájem, a kteří si produkt mohou dovolit. Úspěšné vyhledání takových potenciálních zákazníků je tedy prvním a často téměř nejdůležitějším krokem k dosažení svých obchodních cílů. Zde je několik tipů, jak kvalitní kontakty úspěšně, dlouhodobě a udržitelně nacházet.
Utvořte si profil ideálního zákazníka
Podle článku na LinkedIn je nutné si nejdříve definovat, jak vlastně vypadá váš ideální klient, kterého hledáte. Kdo to je? Jaké má vzdělání? Kde se vyskytuje, co jej zajímá a jakou formu komunikace preferuje? Teprve na základě této definice vypracujte strategii, jak tyto klienty oslovit.
Zeptejte se svých současných klientů na reference
Vaše současná klientela je doslova studnicí nových kontaktů. Zeptejte se svých současných (a spokojených) klientů na doporučení. Zjistěte, jestli nemají známé, příbuzné nebo třeba spolužáky, kteří by o váš produkt mohli mít také zájem. A případně jim za úspěšné „dohození“ nového klienta nabídněte určité benefity.
Strategicky využívejte sociální a profesní sítě
Sociální a profesionální sítě jsou skvělým zdrojem nových kontaktů. Tedy za předpokladu, že je umíte i správně využívat. Nepodceňujte ani sílu různých komunitních virtuálních prostředí, kde se schází lidé s určitým společným zájmem – například různá fóra, facebookové skupiny nebo specializované weby.
Nepodceňujte osobní kontakt a networking
Ani v moderní, digitální době neztrácí své kouzlo osobní kontakt. Možná přesně naopak. Osobní setkání a networking, například na veletrzích či konferencích, může být mnohdy o hodně úspěšnější, než „lovení“ nových kontaktů online.
Spolupracujte s obchodními partnery
Vhodné a dobře nastavené strategické partnerství vám může přinést mnoho nových kontaktů. Ať už se jedná o specializované agentury, které vám kontakty shánějí, nebo třeba o spolupráci s jinou firmou, která má podobnou klientelu jako vy.
-mm-