E-commerce zažívá boom, úspěch přesto není zaručený

Koronavirus otevřel plno nových možností a vývoj, který by za jiných okolností trval i několik let, byly firmy schopny zvládnout během několika měsíců. Není tomu jinak ani v e-commerce prostředí. V době, kdy byla epidemická situace nejpřísnější se i zapřisáhlí odpůrci přesunuli do online světa a místo reálného nákupního košíku plnili ten virtuální. Na straně druhé, ti co již využívali online nákupy dříve, začali utrácet ještě o to více. 

Online platba

Covid byl pro mnohé kopanec, otázku bylo, jakým směrem vás to posunulo.  Po krátkém šoku a následném otřepání to byla pro mnoho klientů konečně možnost se zastavit a zamyslet nad tím, jak posunout svůj business více do online prostředí a jak ho hlavně zefektivnit. Pro nás to samozřejmě znamenalo spoustu nové a zajímavé práce,“ potvrzuje Vojtěch Strnad partner a CEO digitální agentury WDF

Kdo není online, jakoby nežil

Díky pandemii se na trhu objevily stovky nových internetových obchodů a spousta jiných firem zjistila, že ‚vlastně ten internet potřebuje‘. Začaly vznikat ve velkém různé on-line kurzy (lekce jógy, fitness, meditační aplikace) a spousta dalších služeb se dokázala přesunout do online prostředí. Tempo se zrychluje, vše musí být hned, a proto možná i právě kvůli pandemii, kdy lidé zůstávali doma, bylo zapotřebí vše postupně zautomatizovat a využít lidský potenciál třeba i ve směru zlepšení servisu pro zákazníky. Je potřeba na změny a rychle se měnící potřeby zákazníky reagovat pohotově.

I extrémně konzervativní velké firmy, které do covidu neměly e-shopy, byly nuceny jej vytvořit. A až nyní zjišťují, co je to online business z jejich pohledu. Mnoho klientů, a hlavně potenciálních klientů, si začalo uvědomovat, jak je důležité mít flexibilní, udržitelný a předatelný systém,“ říká David Strejc, IT Open Source architekt společností WPDistro a AutoCRM.

E-commerce není sázka na jistý úspěch

Lidé začali na internetu utrácet značně více než v předešlých letech, to je více než patrný fakt. Automaticky to ale neznamená mnohonásobně vyšší výdělky pro všechny. V e-commerce zavládlo silně konkurenční prostředí, které jasně ukázalo ty hlavní hráče na trhu. Obchodníci se najednou nepřetahovali o zákazníka pouze s protějšky ze stejného města, ale s prodejci z celé země, v některých případech i s konkurenty ze zahraničí. Kdo chtěl vytěžit co nejvíce, musel začít investovat, nabízet rychlejší dopravu, výrazně nižší ceny nebo lepší služby než konkurence.

Každý segment nebyl automaticky výdělečný ani během koronakrize. V ČR je navíc obrovská konkurence. V zahraničí lokální nástrahy. Velkou šanci mají unikátní produkty, jsou těžké vymyslet, nebo vlastní výroba. E-commerce stále roste, ale není to automaticky recept na úspěch. Hodně e-shopů v česku funguje jako doplněk nebo přivýdělek,“ potvrzuje Pavel Vyoral, CEO Pošty bez hranic.

Vezměte si, že v ČR je dle našich statistických dat 40 000 e-shopů. To je jako když jdete po jedné ulici a na té ulici máte 40 tis. krámků. Až takový výběr v ČR máte. Ale ne každý stojí před obchodem a volá na vás a ne každý má speciální marketingové funkce, aby vás zaujal,souhlasí David Strejc, IT Open Source architekt společností WPDistro a AutoCRM.

Vybudovat fungující e-commerce firmu není pouze o tom, zaplatit si portál a začít provozovat například eshop. Figurují zde i další prvky důležité pro správné fungování podnikání. Ať už se jedná o HR, vedení účetnictví nebo logistiku. Chyby i když jen malé, které se v těchto odvětvích mohou objevit, jsou často pro další rozvoj a správné fungování fatální.

E-shop není o tom, že vystavíte produkt na internet a okamžitě někdo přijde a produkt si koupí. Jedná se o vyladěnou koordinaci marketingu s poskytování služeb. Sami víte, že nejdelší dny jsou takové, když čekáte na balík a jak vás dokáže naštvat, když je něco špatně. E-shop už dávno není levnější cesta, jak koupit zboží. Dnes je to pouze další cestou. Často dokonce i dražší, kde si právě platíte za rychlost a servis,hovoří Vojtěch Strnad, partner a CEO digitální agentury WDF.

Cíl zůstává stejný

Ač není pochyb o tom, že celá oblast e-commerce byla pandemií koronaviru zasažena spíše v pozitivním smyslu, spousta společností nepolevuje a cíl do konce roku je tak pro velkou většinu stejný. Udržet růst a zájem zákazníků i s ustupujícími epidemickými opatřeními a navázat tedy na úspěchy minulého roku.

Náš plán je jednoduchý – stále růst. Plánujeme, že do konce tohoto roku budeme v 16 českých městech, rozšíříme síť našich nákupčích, kteří poskytují služby našim zákazníkům. Plánujeme také nové služby pro zákazníky i naše partnery, brzy představíme náš věrnostní program. V plánu jsou také marketingové aktivity,“ prozrazuje Anka Podkowinska-Tretyn, Chief International Business Officer Everli.

Největším problém může být nedostatek zboží způsobené zpomalením dodávek v návaznosti na celosvětovou pandemii a nedostatek materiálu. Firmy tak bojují hlavně s časem dodání, jelikož se na některé druhy zboží může čekat až několik týdnů. „Naším hlavním cílem je udržet stoprocentní růst i mimo covid, což se nám zatím daří. Velké ALE máme co se týká dodávek zboží a růstu cen. Stále se potýkáme s nedostatkem zboží, a to z nejrůznějších důvodů. Uvidíme také jak zareaguje trh na zvyšující se ceny výrobků. Toto jsou nejzásadnější vlivy, které tak úplně neumíme ovlivnit,“ dodává Přemysl Vícha, ředitel divize E-business /Patro.cz.