Konkurence se kopírovat nemá. Ale...

Ilustrační snímek

Každá poučka říká, že na sociálních sítích jste sami za sebe a kopírovat se nevyplácí, protože co funguje jednomu, nemusí zabrat u jiného, ať už jsou si jakkoliv podobní… Tohle dnes vyvracet nechceme. Shodněme se na tom, že pro úspěch na sociálních sítích je třeba mít strategii. Nevíte, jak ji vytvořit nebo odkud vůbec začít? Tak právě v tuhle chvíli přichází rada podívat se na konkurenci. Je velká pravděpodobnost, že alespoň její část disponuje slušným marketingovým rozpočtem a předem investovala do pečlivé analýzy. Není tedy od věci se od ní poučit.

Začněte od základů

Každá firma si musí říci, zda má být na sociálních sítích, pokud ano, tak na kterých, a jaký druh obsahu a jak často bude publikovat. Pro prvotní přípravu pomůže srovnání s konkurencí.

Na začátku si porovnejte, kolik mají konkurenční firmy fanoušků či jiných příznivců. Pokud konkurenci na určité síti najdete, už nebude záležet, zda má fanoušků 10 tisíc nebo jen 100. Má fanoušky, to znamená, že na dané síti je příležitost i pro vás. Jestliže konkurenta najdete všude s výjimkou jedné sociální sítě, znamená to, že tato pro něj neměla smysl, nebo naopak – s troškou kreativity se vám otvírá jedinečná příležitost.

Při hledání sociálních sítích, kde má konkurence profil, vám jako první vodítko poslouží její web. Najdete tam ikony těch platforem, které hledáte. Druhou možností najít totéž je Google. Když zadáte jméno firmy, její profil na sociálních médiích bude nejspíš na jedné z prvních stránek.

Co dál?

Nyní je třeba si vytvořit profil na vybraných sociálních sítích. Opět je vhodné podívat se na konkurenci – používá v profilové fotce logo nebo obrázek člověka? Právě tohle může hrát velkou roli v angažovanosti fanoušků.

Úvodní fotografie mohou být podle zaměření sociální sítě různé, nebo na všech médiích stejné. I zde je vhodné se nechat inspirovat. Uvidíte používané motivy, které již mají nějakou historii, tzn., mohly se již osvědčit.

Popis profilu je často to první, s čím se potenciální zákazník setká. Musíte tedy navodit správný první dojem. Součástí je často i webová stránka. Podívejte se, zda konkurence odkazuje lidi na homepage, na e-shop nebo na jinou cílovou stránku. Řada firem před odkazem vkládá určitou výzvu, aby lidé opravdu na web přešli. Podívejte se, jaká slova se osvědčila.

Analýza obsahu

Když už víte, kde máte být a jaký je zde potenciál, je třeba se zaměřit na obsah. Daří se konkurenci zapojovat skutečné potenciální zákazníky, nebo mají jen ohromné počty příznivců, které si nejspíš nakoupili v nějaké kampani? I míru zapojení fanoušků si můžete změřit a v rámci konkurence porovnávat. Získáte tím určité vodítko, kam byste se mohli dostat.

Řada firem si pokládá otázku, jak často na různých sítích publikovat obsah. Rozhodnutí je třeba udělat dřív, než si vytvoříte publikační kalendář. Podívejte se proto, jak to dělá konkurence. Srovnejte počty příspěvků na různých sítích a zkuste zjistit, jaké druhy příspěvků vyvolaly největší míru zapojení (líbí se, sdílení…). Právě tady ale nejvíc platí, že konkurence je pouze inspirací. Odteď přichází na řadu především vaše vlastní nápady.

-th-

Zdroj: Social Media Examiner - internetový časopis zaměřený na sociální média
Zobrazit přehled článků ze zdroje Social Media Examiner