Jak udržet pozornost čtenáře

Zkoušeli jste někdy číst román a přitom luštit křížovku a poslouchat zprávy? Přijde vám to jako absurdní kombinace? Ale vůbec ne! Přesně takhle totiž na všechny z nás působí internetové prostředí. Pokud je vaším úkolem napsat na web dobrý text, pak tedy počítejte s tím, že udržet pozornost čtenáře nebude vůbec jednoduché.

Nicholas Carr ve své nové knížce, jejíž název lze přeložit „Mělčiny: Co dělá internet s naším mozkem“ popisuje výsledky výzkumu, jak vnímáme obsah na internetu. Jeho nejzajímavější poznatky jsou:

  • Čím více odkazů v článku, tím menší porozumění pro čtenáře. Lidé přesouvají pozornost na odkazy a zvažují, zda na ně kliknout či nikoliv.
  • Lidé, kteří četli zprávu na CNN, získali více informací, pokud se titulek nepřesouval do dolní části obrazovky.
  • Lidé klikají, aby získali informace, ale nečtou. Naopak u tištěných informací dočítají, aby nalezli odpověď. Na internetu hledají formou klikání.

Máte obsah, který čtenáře zahlcuje či ruší? Jsou odstavce dlouhé a komplexní? Lze informace vždy najít rychle? Jak zaujmete lidi, kteří se nesoustředí a jen klikají? Všechny tyto otázky si musíte zodpovědět. Můžete k tomu využít následujíc rady:

  • Na webu méně znamená více. Odstraňte cokoliv, co vyrušuje pozornost, tzn. rolovací texty, flash apod.
  • Ulehčete prohlížení textu pomocí podnadpisů a odrážek.
  • Dobrá navigace umožní kratší obsah na jednotlivých stránkách.
  • Odkazy dobře popisujte. „Čti více“ jim neřekne, o čem se dočtou, když kliknou.
  • Obsah webu se čte lépe, pokud je psán méně formálně.
  • Již v prvních slovech jděte rovnou k věci. Ušetřete čtenáře dlouhých úvodních odstavců.
  • Omezte dlouhé přívlastky, příliš formalit a žargonu.
  • Chcete-li sdělit složitější či delší informaci, zvažte využití videa.

-th-

Zdroj: Ragan's PR Daily - denní zprávy, doporučení a názory z oboru PR, marketingu, sociálních sítí a médií
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ragan's PR Daily