Jak efektivně komunikovat se zaměstnanci pracujícími na dálku

Žijeme v době, kdy se všechno kolem nás mění vskutku závratným tempem, a i komunikační prostředky se v posledních 100 letech několikrát rapidně změnily, aniž by nás s nimi někdo pořádně naučil. Správnou mezilidskou komunikaci si osvojujeme celý život a mnozí se s ní potýkají jen s obtížemi. Komunikace na pracovišti, a zvláště v současné době spojená s prací na dálku, je téma samo o sobě. Pojďme se podívat, čím si ji můžete ulehčit.

Jak efektivně komunikovat se zaměstnanci pracujícími na dálku

Dobrá komunikace posiluje firemní kulturu

O efektivní komunikaci na pracovišti byly napsané už stohy textů (pravděpodobně jste o ní sami už leccos přečetli). Jak ale propojit tým lidí pracujících na dálku a vést s nimi podnětnou a oboustranně prospěšnou komunikaci? To je stále vcelku nové téma, které si všichni teprve osaháváme.

Nejdůležitější je, aby týmový lídr pravidelně komunikoval se všemi členy. Ti se potom spíše zapojí do týmového rozhodování a lépe se identifikují s firmou. Nebudou se cítit odříznutí, naopak budou mít pocit, že na jejich názoru záleží, proto se nebudou bát přicházet s novými nápady.

Stejně jako při osobní komunikaci na pracovišti:

  1. Udělujte jasné pokyny k úkolům a uveďte, jaké výsledky očekáváte.

  2. Podporujte otevřenou diskuzi a oboustrannou zpětnou vazbu.

  3. Komunikujte často a transparentně.

  4. Poskytujte podřízeným a kolegům jasnou a přínosnou konstruktivní kritiku.

  5. Neustále pracujte na vylepšení vzájemné komunikace.

Ovšem při práci na dálku navíc přidejte další bod: Vyberte vhodné nástroje pro komunikaci.

E-mail – klasika, která neomrzí

Asi nejběžnější formou komunikace na pracovišti je e-mail, na který je většina z nás už plně adaptovaná a umí ho používat. Proto by měl být určitě jedním komunikačních z nástrojů. Vřele ale doporučujeme zapojit i firemní systémy, které vám umožní komunikaci centralizovat. Dobře může posloužit také firemní virtuální nástěnka (kterou tyto systémy často disponují), kam můžete připnout pochvalné nebo čistě organizační vzkazy pro zaměstnance, jež vše přehledně uvidí.

Chat – hlavně rychle

Spousta týmů má chatovací software pro zaměstnance, díky kterému mohou rychle a snadno komunikovat a spolupracovat na čemkoli, co s prací souvisí (nebo si posílat obrázky roztomilých zvířátek). Tyto firemní chatovací aplikace jsou skvělé především proto, že jasně oddělí osobní a profesionální komunikaci a umožní lépe se koncentrovat na zadaný úkol. Takovou aplikací je například Slack, ale najdete i mnoho dalších. Můžete je využívat i ve firmě, kde práci na dálku neřešíte, ale je pro vás důležitá rychlá komunikace mezi kancelářemi.

Videokonference – komunikace tváří v tvář

Kromě e-mailu a chatovacích aplikací jsou skvělým nástrojem pro dobrou týmovou komunikaci videokonference. Ty se totiž nejvíce blíží osobnímu setkání a nahrazují klasické porady v zasedačce vaší firmy. Ačkoliv se může na první pohled zdát taková videokonference zbytečným plýtváním času, není tomu tak. I kdyby se na takové poradě nic důležitého neprojednalo bude mít, jak bylo řečeno výše, pozitivní psychologický efekt na všechny zúčastněné. Ale určitě vždycky nějaké vhodné pracovní téma k prodiskutování najdete.

Aplikací pro on-line setkání také najdete celou řadu. Pokud ve firmě používáte MS Office, bude pro vás asi nejlepším řešením interních setkání Microsoft Teams. Bezplatná setkání i s uživateli bez MS Office pak umožňuje třeba Google Meet. Opravdu spolehlivým nástrojem, který vám umožní setkání lidně se stovkami lidí najednou je pak Avaya Spaces.

Tip: Formou videokonference snadno uspořádáte i firemní školení.

Videokonference nevyžaduje žádné náročné vybavení. Většina notebooků má v sobě vestavěnou kameru i mikrofon. K počítači je snadno dokoupíte a když bude nejhůř, můžete bez problému využít i chytrý mobilní telefon, který kameru i mikrofon má určitě. S čím může být potíž, je dobré internetové připojení, a to zvláště při schůzkách s mnoha účastníky. Obraz i zvuk se pak mohou zadrhávat a vy budete z videokonference otrávení. Proto se ujistěte, že je internetové připojení kvalitní.

Ať už se rozhodnete k firemní komunikaci používat jakýkoliv nástroj, nezapomeňte jeho prostřednictvím zaměstnance k práci motivovat a chválit je, protože to pracovníkům na home office chybí nejvíce.