Komunikační výzvy papeže Františka

Ilustrační snímek

Konkláve kardinálů před několika hodinami zvolilo novým papežem kardinála Bergoglia, arcibiskupa Buenos Aires. Dal si jméno František. Portál PR Daily se při této příležitosti zamyslel nad tím, jaké komunikační výzvy nového papeže čekají.

Komunikace katolické církve

Papež bude muset zajistit, aby se církev konečně naučila komunikovat s věřícími v kontextu moderní doby. Říká se tomu nová evangelizace. Cílem je vytvoření vazby mezi církví, katolíky a potenciálními katolíky.

Katolická církev se stále vzpamatovává ze skandálů ohledně sexuálního obtěžování dětí, řeší roli žen v církvi a má i svou váhu ve světových politických názorech. Přitom všem se však stále často chová stejně jako před 2000 lety. Řešením je úprava komunikace.

Vůle komunikovat

Právě tudy vede cesta. Papež musí ukázat lidskou tvář a dobrou vůli ke komunikaci. Zda se názor církve změní, je v tomto případě méně významné, důležité bude gesto.

Nový papež by měl působit jako někdo, kdo chce jiným naslouchat a je ochoten s nimi mluvit.

Sociální sítě

Papež Benedikt byl při vstupu Vatikánu na sociální sítě. Nechal se vyfotit při odesílání prvního tvítu přes iPad. Jeho následovatelé však byli brzy zklamáni. Rozhodně jim Twitter neumožnil být v kontaktu s papežem tak, jak doufali.

Chce-li nový papež uspět, měl by z něj být e-papež. Musí světu ukázat, že skutečně některé tvíty čte a reaguje na ně.

Vliv až za sociální sítě

Nejdůležitější pro papeže Františka bude vyjít mezi lidi a cestovat. Osobní komunikace je vždy to nejdůležitější. Twitter a Facebook mu v tom pouze budou asistovat.

Jazyk

Nový papež je ve stejné roli jako všichni šéfové: Musí být schopen lidem tlumočit své poslání tak, aby ho pochopili, uvěřili a identifikovali se s ním. K tomu je třeba použít ten správný jazyk.

Papež Benedikt absolvoval díky svému jazyku několik drobných PR krizí. Připomeňme citlivé pasáže o proroku Mohamedovi či rehabilitaci biskupa, který popřel Holokaust. Později byl pro jistotu najat specialista z Fox News jako komunikační poradce.

Decentralizace komunikace

Církev musí vést i nadále dialog na kontroverzní témata, jako jsou např. antikoncepce, sňatky gayů apod. Kdyby to nedělala, nešla by s moderní dobou. Za tímto účelem by měl papež decentralizovat komunikaci a vést ji vždy pokud možno na lokální úrovni. Lidé, o kterých se vedou tyto dialogy, jsou totiž členy jednotlivých dílčích farností.

Papež František již v minulosti prokázal, že se závažnějším tématům nebrání. Kritizoval dokonce i některé své kolegy jako pokrytce. Avšak změna v komunikaci po 2000 letech nebude snadná.

 

-th-

Zdroj: Ragan's PR Daily - denní zprávy, doporučení a názory z oboru PR, marketingu, sociálních sítí a médií
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ragan's PR Daily