Najednou však práce u klienta dospěje do cílové rovinky, soustava projektů je u konce a konzultanti najednou zjišťují, že nemají na čem dalším pracovat. V ten moment se rychle vrhnou do prodejních a marketingových aktivit, ale cash flow firmy už je narušeno, zakázky od klienta najednou nejsou a jeden cyklus se tím uzavírá. Celý proces se takto opakuje v kratších či delších cyklických křivkách a najednou, pokud si tyto obchodní a realizační činnosti zaznamenáme do diagramu, vidíme, že máme vedle sebe několik takových „buřtů“ charakterizujících propojení prodejních aktivit s vlastní realizací projektů.
Obchod je sám o sobě management příležitostí. Je potřeba jej řídit v určitém kontextu a vytvářet potenciální možnosti pro zakázky už jen tím, že přemýšlím nad novými atraktivními produkty pro klienty a hledám příležitosti, jak se se zákazníkem průběžně potkávat. Jinak nastane jiný efekt, který z obchodu znáte jistě dobře: „sejde z očí, sejde z mysli“.
Přemýšlejte proto, jak křivky „obchodních buřtů“ narovnávat, aby byl obchod kontinuální a u klientů plynule běžely aktivity typu cross-selling či up-selling. Plánujte už během projektů u klienta další možné aktivity, které mu přinesou přidanou hodnotu v návaznosti na stávající činnosti, a vám tak zajistí plynulou spolupráci.
Uvědomte si také, že je potřeba pracovat na kontaktu nenátlakově – netlačte, vyvolejte zájem. Ptejte se, realizujte poprodejní aktivity a nenechte se odradit tím, že zákazník neskočí po vaší nabídce ihned.
Největší generátor motivace je úspěch. Nenechte si proto utéct vaši příležitost pro budování dlouhodobých obchodních vztahů!