Novinka nebo tržní trend?

Marketingové plánování má za úkol rozpoznat, které novinky se do roku z trhu vytratí a co je předzvěstí nového trendu. Podle toho může podnik přizpůsobit marketingový mix.

Trend lze rozpoznat na základě několika klíčových vlastností:

  • Užitek. Výhody novinky nemusí být zcela zřejmé. Naproti tomu trendem se stanou věci, jejichž užitek a výhody jsou zcela zřejmé a jasně rozpoznatelné pro potenciální zákazníky.
  • Zájem a širší využití. Díky vysokým nákladům zaujme novinka často jen úzkou skupinu lidí. Naproti tomu trend vyvolá větší zájem, kdy zákazníci najdou pro produkt více možností aplikace.
  • Udržitelnost. Novinka není trendem, pokud ji nelze dlouhodobě udržet. Výborným příkladem je bionafta, která měla vyřešit celosvětový nedostatek ropy. Brzy se ale ukázalo, že zemědělská produkce celosvětovou spotřebu pokrýt nedokáže, řešením tudíž musí být úspory paliva a jiné energetické zdroje.
  • Soulad s jinými trendy. Často se stává, že řada drobných trendů se spojí a vytvoří jeden velký, revoluční trend. Kombinace různých vynálezů své doby teprve ukáže, zda se z novinky stane opravdu významný trend.
  • Historie novinky. Většina trendů se už někdy objevila v podobné formě, ale nedosáhla širšího přijetí. Nová doba pro něj přináší nové možnosti využití, a proto takové novinky mají často podruhé mnohem lepší předpoklad úspěchu.

 

-th-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How