Než začnete připravovat marketingový plán...

Brian Tracy připomíná, že před i během přípravy marketingového plánu je třeba stále uvažovat nad 4 základními otázkami. Teprve poté lze připravit dobrý marketingový plán nehledě na to, zda se jedná o rozjezd nového podnikání, nebo již existující firmu se zavedenými výrobky.

1. Existuje trh pro náš produkt?

Přestože jste přesvědčeni o dokonalosti svého nápadu, možná existují důvody, proč s ním zatím nikdo jiný nepřišel. Chcete-li si být jistí, zkuste na trhu otestovat několik variant plánovaného produktu. Pokud by byl prototyp příliš nákladný, udělejte nákresy a navštivte svou cílovou skupinu. Jen skutečný zákazník může říci, zda trh existuje či nikoliv. Cílem vašich návštěv tedy bude získat okamžitou zpětnou vazbu, v ideálním případě pak získat první objednávky.

Při přípravě marketingového plánu automaticky předpokládejte, že konkurence pracuje na zavedení podobného výrobku či služby. Proto buďte rychlí.

2. Je trh dost velký na to, aby mělo smysl prorážet s tímto výrobkem?

Neboli – stojí vám to za to? Můžete posléze prodat tolik, aby se vyplatily veškeré investice a čas, který jste tím vším strávili? Existuje mnoho „mezer na trhu,“ které se nevyplatí zaplnit.

3. Je trh dostatečně koncentrovaný?

Pokud je trh dost velký a máte-li ho efektivně oslovit, nebudou komunikační náklady příliš vysoké?

Obvykle platí, že populární výrobky díky velké koncentraci mají jen malé marže. Naproti tomu specializované produkty, které oslovují jen určitou vymezenou skupinu zákazníků, mají vyšší marže a vyskytují se jen ve specializovaných obchodech. V době online obchodů však platí, že náklady na uvedení na trh jsou nižší, avšak obchodní marže těchto specializovaných výrobků je díky jejich snazší dostupnosti tlačena dolů.

4. Kdo je konkurentem?

Kdo jsou hlavní konkurenti? A nebo: Jaké výrobky by si zákazníci mohli pořídit místo vašeho výrobku?

 

Většina nových výrobků se neprosadí, protože pro ně neexistuje trh, nebo není dost velký, či dost koncentrovaný, aby se vyplatilo ho efektivně oslovit. Kromě toho často existují konkurenční nabídky, které jsou pro zákazníky nějak zajímavější.

 

-th-

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com