Do hlubin průzkumu trhu

V marketingu není nic mocnějšího než pohled zákazníka. Zákaznický pohled se však nezískává tak snadno, jak by se mohlo zdát. Firmy často hledají názory zákazníků na špatných místech a za použití špatných nástrojů. Běžný průzkum trhu zpravidla zásadní pohled zákazníků neodhalí.

Nejprve je třeba si ujasnit, že pohledem zákazníka rozumíme čerstvé a ještě ne zcela zřejmé chápání zákazníků, které se může stát konkurenční výhodou. Vždy se jedná o objevení nějaké skryté skutečnosti. Poskytuje unikátní a novou perspektivu. Často vychází z odchylek odhaleným při přímém pozorování.

Obrazně řečeno je skutečný pohled zákazníka jako blesk – oslňující, ale vzácný. I když nemůžeme blesky ovládat, můžeme alespoň zvyšovat šanci, že se budeme nacházet v oblasti, kam nakonec uhodí. Pro zvýšení pravděpodobnosti získání zákaznického pohledu je třeba mluvit se správnými lidmi a na správných místech.

- Zvažte úkol průzkumu trhu.
- Rozšiřte repertoár používaných nástrojů.
- Usilujte o pochopení lidí, kteří nejsou vašimi zákazníky.
- Vstupte do zákaznické konverzace například na internetu.

-kk-

**Datum vydání:** XI/2004
Zdroj: CMO.com - server pro marketingové odborníky
Zobrazit přehled článků ze zdroje CMO.com