Jak design webu ovlivní výsledky e-commerce

Ilustrační snímek

Webové stránky zaměřené na prodej (e-commerce) běžně dosahují pouze 1-4 % konverze. Ty nejúspěšnější však dokáží prodat až v 15 % případů. Jak to tedy dělají? Když navrhujete web na elektronický prodej, nezapomeňte na 3 základní pravidla online obchodu:

  1. Uživatel musí nalézt to, co chce.
  2. Produkt musí být správně prezentován.
  3. Objednávku musíte potvrdit jednoduchým bezproblémovým procesem.

1. Nalezení produktu

I když vám to přijde nepravděpodobné, hlavním důvodem, proč návštěvník webu na stránce nenakoupí, není vysoká cena nebo jeho nerozhodnost. On tam prostě nenašel to, co hledá.

Na to, abyste návštěvníka mohli správně navigovat, ho nejdřív musíte pochopit. Dobrá webová stránka počítá s několika druhy nakupujících: Ti, kdo už přesně vědí, co chtějí. Pro ty je nejdůležitější rychlost. Další se jdou jen podívat. Jejich výhodou je, že často nakonec jednají impulzivně – jsou tedy do značné míry ovlivnitelní. Ti třetí by rádi nakoupili, ale potřebují trošku pomoci. Třeba ujištěním, že výrobek mohou snadno vrátit, kdyby s ním byl nějaký problém. Každý z těchto typů zákazníků představuje příležitost.

2. Vystavení produktu

Jakmile uživatel klikne na výrobek, otvírá se příležitost ke konverzi. Vašim cílem je, aby vložil produkt do nákupního vozíčku. Na co je třeba obzvlášť dávat pozor?

  • Fotky: Lidé reagují na základě vizuálních podnětů, proto je kvalitní fotodokumentace nezbytná. Pokud máte na stránce jen jednu fotku, je důležité, aby na ní nebylo nic, co od výrobku odvádí pozornost.
  • Cena: Jeden z hlavních důvodů, proč se nakupující podívá ke konkurenci. Protože však s cenou moc hýbat nelze, můžete nákup jinak ulehčit: Zobrazte cenu jasně a bez nutnosti registrace. Pokud je nižší než jinde, slevu jasně označte. 
  • Reference: Mají větší vliv, než cokoliv, co o výrobku napíšete. Pozitivní komentáře pomáhají výrobek prodat, negativní nabízí prostor pro zlepšení. Každopádně zvyšujete důvěryhodnost svého webu.
  • Přidání do nákupního košíku: Výzva k akci je naprosto nezbytná, proto tlačítko „přidat do nákupního košíku“ musí přitáhnout dostatečnou pozornost. Pokud by uživatel musel tlačítko hledat, ztrácíte ho. 
  • Podobné zboží: Jejich zobrazením vytváříte možnost dodatečného prodeje. Navíc nabízíte alternativy, pokud se stalo, že zákazník opět nenašel, co hledal.
  • Speciální nabídky: Všichni nakupující reagují na reklamní akce a speciální nabídky. Nejběžnější je doprava zdarma. 

3. Uzavření obchodu

Největší překážkou konverze je proces, kdy chce zákazník zpracovat svou objednávku. Nakupování je totiž zábavné, ale to samé neplatí o utrácení. Musíte tedy zákazníka provést procesem platby rychle a bezbolestně.

Nejúspěšnější jsou jednostránkové formuláře. Vícestránkové se dlouho načítají, každou stránku je třeba vyplňovat a zákazníkovi může dojít trpělivost.

Velký úspěch oslavíte nabídnutím možnosti zkontaktovat zákaznický servis prostřednictvím chatu. Právě v průběhu zpracovávání objednávky se může objevit něco, co chce klient zkonzultovat.

Pokud jste již na začátku objednávky získali emailovou adresu zákazníka, máte šanci znovu získat zdánlivě ztracený obchod.

V současné době se nedoporučuje vyžadovat registraci. Může vám to pomoci v budoucnu, ale měla by to být jen možnost, ne nutnost. Kontakt můžete také urychlit pomocí aplikací přes sociální sítě, např. Facebook Connect.

Cookies pomohou, pokud uživatel vaši stránku opustí a později se vrátí. Nebude-li muset výrobky znovu hledat, zvýší se pravděpodobnost konverze.

-th-

Zdroj: Mashable - server věnovaný sociálním a digitálním médiím
Zobrazit přehled článků ze zdroje Mashable