Plus poštovné a balné...

Zatímco některé firmy zabývající se e-komercí používají bezplatnou dopravu zboží k zákazníkovi jako způsob, jak jej přitáhnout a udržet, pro jiné je poštovné a balné významnou součástí zisku – podle analytiků jsou poplatky za doručení pro řadu společností jedním z hlavních zdrojů příjmu. Internetové obchody také zčásti ustupují od systému „doprava do domu zdarma“ a omezují ji minimální cenou nákupu.

Nákup na internetu přináší zákazníkovi možnost snadno porovnat ceny u jednotlivých firem, proto řada webových obchodů udržuje uměle nízké ceny zboží, které pak vyrovnává právě platbami za dopravu, čemuž nahrávají i exkluzivní smlouvy mezi firmami a dopravci – zákazník si tedy nemůže vybrat způsob dopravy, což může mít nepříznivý vliv na uzavření obchodu.

Naopak společnosti pracující systémem B2B jsou schopny využít služeb většiny velkých kurýrních a poštovních služeb. Proces rozdělení zásilek příslušnému dopravci je zpracováván pomocí programového vybavení – tento princip internetové obchody neuplatňují. Řada si jich však neuvědomuje, že až 50 % zákazníků neuzavře transakci právě kvůli vysokým cenám za poštovné a balné.

**Datum vydání: VII/2002**
Zdroj: CRM Daily - americký portál věnovaný CRM a knowledge managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje CRM Daily