Nejběžnější chyba v marketingu: "Podle sebe soudím tebe"

Co může nejvíc poškodit marketingovou kampaň? Když je navržena přímo pro marketingového manažera. Cílovým publikem má být ale někdo úplně jiný.

Nejlepším příkladem je sledování televize. Většina podnikatelů a top manažerů netráví několik hodin denně u televizní obrazovky. To se ale nedá říci o většině jiných spotřebitelů. Američané dokonce stráví u televize v průměru každý den více než 4 hodiny. Proto jakýkoliv manažer, který vyloučí možnost televizní reklamy na základě své vlastní zkušenosti, udělá zřejmě velkou chybu.

Přestože se výše uvedené zdá logické, jde o velmi častou chybu typickou především pro menší společnosti, kde jeden manažer má ve skutečnosti několik funkcí. Jak tedy poznáte, že se dopouštíte této chyby?

Obrovské logo. Svou značku milujete. Navíc platíte za rozměr inzerátu, tak chcete, aby v něm logo bylo dobře rozeznatelné. Ale vaši potenciální klienti značku neznají a logo nemusí rozpoznat. Když si všimnou loga dříve než marketingového vzkazu, reklamu velmi často prostě přejdou…

Přecpaná reklama. Například reklama v rádiu, kde toho řeknou tolik, že vůbec nemáte čas cokoliv z toho vstřebat. Nebo billboard, který je tak hustě popsaný, že byste potřebovali dalekohled a navíc aspoň 3x za sebou červenou na semaforu, abyste si ho stihli přečíst. Méně je někdy více. Slova navíc vás paradoxně mohou i poškodit.

Kouzelný slogan. Často nepochopený, často přeceňovaný. Vždyť dalo přece takovou práci ho vytvořit a jeho význam je tak trefný. To sice ano, ale nejspíš jen pro vás. Pro ostatní je to prostě pár slůvek. Slogan určitě hezky reklamu doplní a podtrhne, ale není to jen o něm.

Můj“ výběr. Posloucháte rádiové stanice, které hrají jazz? Možná ne, ale takové stanice existují proto, že je dost lidí, které je poslouchají. Všichni tíhneme k vlastnímu výběru médií, kde inzerujeme. Nevadí to za předpokladu, že je to i místo, které sleduje naše cílová skupina.

Zázrak na jeden pokus. Vaše reklamy se vám určitě zdají hodně přesvědčivé. Stačí tedy jedno zveřejnění a telefon bude neustále zvonit. Výzkumy však dokazují, že nejúspěšnější jsou firmy, které se propagují nepřetržitě po dobu více než dvou let. Takže pokud se divíte, proč se po vašem inzerátu nic neděje, bude to možná proto, že je moc nový. Každý ohýnek je potřeba rozdmýchat.

Nejtěžší věc v marketingu je vcítit se do role svých zákazníků a nenechat se ovlivnit vlastními názory. Jedině tak s nimi pak můžete efektivně komunikovat. A pokud potřebujete rozšířit počet klientů, tím spíš si na výše popsanou marketingovou chybu dejte pozor. Co si myslíte a co cítíte vy, nemusí přesně odpovídat tomu, co si myslí a cítí vaše cílová skupina.

-kk-

Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek