Černé vyhlídky pro reklamu

Celosvětové výdaje na reklamu mohou letos klesnout až o 6,9 % na 453 miliard dolarů. Předpovídá to mediální agentura Zenith Optimedia. Příčinu poklesu vidí v současné ekonomické krizi, která zasáhla důvěryhodnost firem a odvedla zákazníky od velkých nákupů. Největší problémy budou mít noviny, které mohou zaznamenat pokles výnosů z reklamy až o 12 %. Jediným médiem, které se dočká vyšších výdajů na reklamu, bude Internet.

„Od prosince, kdy jsme vydali poslední prognózy, zaznamenal globální reklamní trh výrazné změny k horšímu," uvádí Zenith Optimedia, mezi jejíž zákazníky patří společnosti British Airways, Hewlett Packard nebo Nestle. Původně například odhadovala, že objem televizní reklamy vzroste z 38,1 % na 38,6 %. Nyní uvádí, že výdaje na televizní reklamu klesnou o 5,5 %.

Podobně také on-line společnost Hitwise před nedávnem oznámila, že výrazně roste objem návštěv webových stránek s řádkovou inzercí. V porovnání s loňským rokem stoupl jen v USA o 84 %. Ekonomická krize nejvíce zasáhla noviny, od malých titulů až po velké americké listy. Společnost  News Corporation Ruperta Murdocha například v únoru oznámila čtvrtletní ztrátu ve výši 6,4 miliardy dolarů. Klesající výnosy z reklamy ji donutily ukrojit 8,4 miliardy dolarů z jejích aktiv.

-kk-

Zdroj: BBC - zpravodajský server BBC
Zobrazit přehled článků ze zdroje BBC