Hlasové vyhledávání: Jak se na ně připravit a co to znamená pro digitální marketing?

Michal Mládek, Dobrý web

Používá to vůbec někdo?

Google realizoval studii na vzorku 1400 Američanů napříč všemi věkovými kategoriemi, která odhalila, že 55 % teenagerů a 41 % dospělých používá hlasové vyhledávání více než jednou denně. A to se psal teprve rok 2014.

V polovině loňského roku Google oznámil, že již 20 % všech vyhledávacích dotazů je hlasového původu, a tak se smělé odhady, že do roku 2020 bude hlasové vyhledávání představovat polovinu všech vyhledávání, nezdají tak utopické.

Pro uživatele je vyhledávání pomocí hlasu daleko rychlejší, snazší a z hlediska uživatelské zkušenosti přívětivější. Je však ještě potřeba, aby si hlasové ovládání více osvojili, čemuž dopomáhá zejména zkvalitňování technologií osobních asistentů. Technologie Googlu rozpozná dotaz s 95% předností, což je oproti 20 % z roku 2013 velmi solidní progres.

Vezmeme-li v potaz, že hlasové vyhledávání je záležitostí především mobilních zařízení, na která se stále více přesouvají přednákupní fáze rozhodovacího procesu, není třeba o důležitosti hlasového vyhledávání pro digitální marketing dále pochybovat.

Jak připravit SEO aktivity?

Optimalizujte pro mobilní zařízení

Nezapomeňte ale, že optimalizace pro mobilní zařízení překračuje rámec pouhého responzivního zobrazování. Budete muset zrychlit načítání stránky, odstranit rušivé bannery, vzdát se rozbalovací navigační nabídky nebo třeba převést videoobsah do vertikálního formátu.

Optimalizujte na long-tailové fráze

Dotazy hlasového vyhledávání bývají zpravidla delší než jejich textové protějšky. Najděte proto relevantní long-tailové výrazy a přirozeným jazykem je zakomponujte do svého obsahu na webu.

Optimalizujte pro featured snippets

Je-li pro dotaz hlasového vyhledávání dostupný tzv. featured snippet (vybraný úryvek), zařízení tento úryvek přečte nahlas, což samozřejmě dokáže zaujmout pozornost uživatelů, stejně jako v jejich očích zvýšit autoritu citované stránky, resp. značky.

Nejlepší na tom celém je skutečnost, že optimalizací pro hlasové vyhledávání si polepšíte i v obecné rovině optimalizaci pro vyhledávače.

Optimalizace pro mobilní zařízení a rychlost načítání jsou již faktory ovlivňující hodnocení webu, long-tailové klíčové fráze tvoří polovinu všech vyhledávacích dotazů, vybrané úryvky díky nulté pozici přivádí na web slušný traffic i z desktopu. 

Optimalizace pro hlasové vyhledávání tedy není samostatně stojící iniciativou, ale spíše rozšířením stávajících optimalizačních postupů.