From time to time every salesperson should conduct an audit of their sales processes and techniques, even if they are currently successful and seemingly see no need for improvement. Times are constantly changing and so too are client expectations. How can you make your sales process more efficient? In today’s article we provide a simple three step guide.
Map the current state and identify weaknesses
As Harvard Business Review states, the first step should always be an audit of your existing processes. Review the client’s sales cycle from the very beginning to the very end. Examine your current procedures both from your perspective as the salesperson and from the perspective of the client. Does the process falter at any point? Is there unnecessary loss of time or client interest? Do the figures show at which stages clients most often reject the offer? Identify weaknesses in your process and then seek to improve them.
Simplify and automate repetitive tasks
Routine and repetitive tasks often consume an inordinate amount of salespeople’s time. Activities such as entering communication history into a CRM system, rewriting notes from meetings with clients, or searching for information about the company to which you want to offer your solution are all time consuming tasks. These can now at least partially be automated. Investigate what automation tools or artificial intelligence based options the current market offers. Evaluate whether any of these solutions could make your work easier and save you time.
Regularly review, test, and optimize processes
It does not end with one audit. As stated at the beginning of this article, improvement, testing, and optimization of your sales processes should be ongoing and long term. This applies even in times of sales success. It is possible that you may be falling behind without realizing it, and you might only notice when it is too late and you have lost valuable time trying to catch up with the competition.
-mm-
Tři kroky k zefektivnění vašeho prodejního procesu
Jednou za čas by si každý prodejce měl udělat audit svých prodejních procesů a technik. A to i v případě, že se mu momentálně daří a zdánlivě není potřeba nic zlepšovat. Doba se však neustále vyvíjí a stejně tak se posouvají i očekávání klientů. Jak zefektivnit váš prodejní proces? V dnešním článku vám poskytneme jednoduchý manuál o třech krocích.
Zmapujte současný stav a identifikujte slabá místa
Jak uvádí Harvard Business Review, prvním krokem by vždy měl být audit vašich stávajících procesů. Projděte si klientský prodejní cyklus od začátku až do samého konce. Podívejte se na vaše aktuální postupy z pohledu vás, tedy obchodníka, ale i z pohledu klienta. Drhne někde proces? Dochází někde zbytečně ke ztrátě času nebo zájmu klientů? Vidíte z čísel, v jakých chvílích nejčastěji dochází k odmítnutí ze strany klienta? Identifikujte slabiny ve vašem procesu a ty se následně snažte vylepšit.
Zjednodušte a automatizujte opakující se činnosti
Rutinní a opakující se činnosti často obchodníkům zabírají neúměrně mnoho času. Věci jako zadávání historie komunikace do CRM systému, přepisování poznámek ze schůzky s klientem nebo zjišťování informací o firmě, které chcete nabídnout své řešení. Všechny tyto věci jsou žrouty času, které ale lze již v dnešní době alespoň částečně automatizovat. Zjistěte si, jaké automatizační nástroje nebo možnosti na bázi umělé inteligence nabízí současný trh. A vyhodnoťte, jestli by vám některá z těchto řešení neulehčila práci a neušetřila čas.
Procesy pravidelně kontrolujte, testujte a optimalizujte
Jedním auditem to nekončí. Jak jsme psali v úvodu článku, ke zlepšování, testování a optimalizování vašich prodejních procesů by mělo docházet neustále, dlouhodobě. A to i ve chvílích, kdy se vám z prodejního hlediska daří. Je totiž možné, že vám může někde ujíždět vlak a že si toho všimnete až ve chvíli, kdy je pozdě a ztratíte čas následným doháněním konkurence.
-mm-