Co odděluje úspěšné prodejce od těch neúspěšných? Jak se stát dlouhodobě efektivním obchodníkem, kterého jeho profese baví a ke kterému se zákazníci vracejí? Nejde ani zdaleka jen o technické znalosti a tvrdé dovednosti. Je to především o přístupu obchodníka. A my vám v dnešním článku poradíme, jak si upravit své nastavení v hlavě a jak získat přístup, který vám zajistí dlouhodobý úspěch v prodeji.
Přijetí faktu, že vás budou lidé odmítat
Jak uvádí CustomerThink, k úspěchu v prodeji patří i časté odmítnutí ze strany potenciálních klientů. Čím dříve se s tímto faktem smíříte, tím lépe. To samozřejmě ale neznamená, že byste měli k zákazníkům přistupovat rezignovaně nebo předem předpokládat, že budete odmítnuti. Znamená to ale, že pokud k odmítnutí dojde, nebudete se z toho psychicky hroutit a budete se těšit na další příležitost.
Víra v řešení, které prodáváte
Vašim prodejním dovednostem (i výsledkům) hodně prospěje, pokud upřímně věříte v produkt, který nabízíte. Najděte si proto na nabízeném produktu něco, co na něm upřímně máte rádi, případně jej nabízejte zákazníkům, kteří z něho skutečně budou benefitovat.
Konzistentní rozvoj a vzdělávání
Efektivní a konkurenceschopný prodejce se musí zajímat o nové trendy a o vývoj ve svém oboru. Nepodceňujte proto neustálý rozvoj a vzdělávání. Když budete vy sami věřit, že se v dané problematice vyznáte, získáte zdravé sebevědomí a auru profesionality, které se podepíšou i na vašich obchodních výsledcích.
Udržování pozitivních vztahů s vašimi klienty
Čas od času je dobré se chvíli nevěnovat potenciálním klientům a strávit čas s vašimi současnými zákazníky. Připomenete si tak, jak vypadá váš ideální zákazník a jak z vašeho řešení zákazníci těží. Udržujte proto dobré vztahy s vašimi současnými klienty. A uvidíte, že si budete lépe schopni udržet i pozitivní náladu a obchodní entuziasmus.
-mm-
Everything is in your head: How to adopt a mindset that ensures long-term success in sales
What separates successful salespeople from those who fail? How can one become a consistently effective salesperson who enjoys their profession and earns customer loyalty? It is by no means only about technical knowledge and hard skills. It is primarily about the salesperson’s mindset. In today’s article, we will advise you on how to adjust your mental attitude and develop an approach that will ensure long-term success in sales.
Accepting the fact that prospects will reject you
As CustomerThink states, success in sales inherently involves frequent rejection by prospects. The sooner you come to terms with this fact, the better. This, of course, does not mean you should approach customers with resignation or assume rejection in advance. It simply means that if rejection occurs, you will not take it personally or let it discourage you, and you will instead look forward to the next opportunity.
Belief in the solution you are selling
Your sales skills and results will improve significantly if you genuinely believe in the product you are offering. Find something about the product that you truly appreciate, or focus on selling it to customers who will genuinely benefit from it.
Consistent development and education
An effective and competitive salesperson must stay informed about new trends and developments in their field. Do not underestimate the importance of continuous growth and education. When you believe that you have a deep understanding of your domain, you will naturally project healthy confidence and professionalism, which are qualities that will reflect positively on your sales performance.
Maintaining positive relationships with your clients
From time to time, it is beneficial to take a break from pursuing potential clients and spend time with your existing customers. This allows you to remind yourself what your ideal customer looks like and how your solution benefits them. Maintain strong relationships with your current clients, and you will find it easier to sustain a positive attitude and sales enthusiasm.
-mm-