Summer is just around the corner, bringing with it a common and justified concern among many sales professionals that business simply tends to slow down. People go on vacation and focus on things other than work. Decision-making cycles in companies become longer, and important decisions are often postponed until September. Summer also brings increased household expenses, and consumers are less inclined to spend on new products. So how can you survive the summer slowdown without seeing your sales decline? Here are a few tips to help you manage it.
Do not stop looking for new clients
According to the HubSpot blog, some salespeople are so worried about the summer that they stop seeking new clients and delay their sales efforts until autumn. This is a big mistake. For some potential customers, the summer lull at work may actually provide the opportunity to finally focus on evaluating business offers. That is why you should continue prospecting throughout the summer months.
Offer favorable terms for contracts signed during summer
You may need to give customers who would otherwise delay their decision until September a reason to act sooner. One way to do this is by offering time-limited or stock-limited deals that are only valid during the summer period.
Watch for signals that clients may be interested in your product
Monitoring signs that end customers or companies may be open to new offers or suppliers is a good practice year-round. However, it can be especially valuable during the summer, when every sale counts. In the case of businesses, such signals might include the launch of a new product line, acquisition or sale of another company or branch, or a change in leadership.
Follow up with promising leads who previously declined your offer
Summer can also be a great opportunity to reconnect with some of your earlier prospects who previously declined your offer. Their situation may have changed (or perhaps your offer has evolved), and you might now be able to find common ground.
-mm-
Obávaný letní útlum: Jak zajistit, aby se vám přes léto nepropadly prodeje
Léto je za dveřmi. A s ním i oprávněná obava řady prodejců, že v létě se byznysu zkrátka nedaří. Lidé jezdí na dovolené a mají jiné starosti než práci. Rozhodovací cykly ve firmách se prodlužují a důležitá rozhodnutí se posouvají na září. S létem jsou také spojené zvýšené výdaje mnoha domácností a lidé nemají náladu utrácet za nové produkty. Jak přežít letní útlum tak, aby se vám pokud možno nepropadly prodeje? Zde je několik tipů, jak na to.
Nepřestávejte hledat nové klienty
Podle blogu společnosti HubSpot se někteří prodejci léta tak moc bojí, že ani nehledají nové klienty a své prodejní aktivity odsouvají na podzim. To je ale velká chyba. Pro některé potenciální zákazníky totiž může pracovní letní utlumení znamenat možnost, že se konečně mohou dostat k rozhodování o obchodních nabídkách. Ani přes léto proto nepřestávejte vyhledávat nové klienty.
Nabídněte výhodné podmínky pro smlouvy uzavřené v létě
Možná musíte zákazníky, kteří by jinak odsouvali rozhodnutí na září, nějak pobídnout. Třeba tak, že jim nabídnete časově omezené nebo zásobami limitované nabídky, které budou platit jen v letních měsících.
Hlídejte, jestli nevidíte signály, že by klienti mohli mít zájem o váš produkt
Hlídat si u koncových zákazníků i firem signály, že by mohli být otevřeni novým nabídkám a dodavatelům, je dobré během celého roku. Obzvláště důležité to však může být právě v létě, kdy se vám hodí každý prodej. U firmy může například mezi tyto signály patřit uvedení nové produktové řady, odkup nebo prodej jiné firmy nebo pobočky nebo třeba změna vedení.
Ozvěte se nadějným potenciálním klientům, kteří vás dříve odmítli
Léto může být také dobrou příležitostí se znovu ozvat některým z vašich dřívějších potenciálních zákazníků, kteří vás předtím odmítli. Třeba se u nich situace nyní změnila (nebo se změnila i vaše nabídka) a konečně teď najdete nějaký společný průsečík.
-mm-