Is it time to get rid of your client?

Je načase zbavit se klienta?

When we are starting out, we usually accept any and all clients. But after some time, we find out that not everyone is worth keeping. Exhaustion caused by cooperating with bad clients may ruin the pleasure of doing your job. Also, your relationships with other clients could suffer. The server allbusiness.com gives examples of situations which can help you recognize when it's time to leave your client.

1) Unreasonable demands

Is your client treating you like an employee? Does he regularly give you jobs at the last minute? 
You could be someone who doesn't mind if (s)he's gets a call late in the evening or at weekends. But you may like having a clearly defined schedule for resolving issues. So set boundaries for doing your job, and insist on it. If the client isn't willing to respect them, feel free to get rid of him.

2) Debating what they pay

Your work is well-done and your prices are fair, but your client is still dissatisfied. These clients drag you down you to poor quality projects. It's difficult to develop your business when you're surrounded by people who aren't ready to invest in themselves.

3) Late payments

It's not a big deal if a client sometimes is late with payments. But if the situation happens again and again, it's time to consider whether this partnership brings you more problems than it's worth.

4) (S)he doesn't listen to you

The client doesn't respect your ideas, refuses changes or thinks that (s)he knows more. This situation can lead to revising your job beyond recognition. Or, (s)he may do everything themselves and then expect you to fix all the problems. These people may pay well, but it's possible that you're going to stop enjoying your job.
Tell them your opinion, finish the work according to what they want, and then move on. 

5) No response

A client orders a project, but then doesn't respond to your questions. Slow communication doesn't necessarily mean they are dissatisfied with your work. Most probably you're dealing with an overloaded businessman. So try to get in contact with someone else. If you still don't receive an answer, step down and ask for re-contacting.

6) Lack of respect

Does your client repeatedly re-schedule appointments? It's all right to change plans now and then, but if the situation happens again and again, start billing for canceled appointments. If it still doesn't get better, the client is showing you that (s)he doesn't  respect you. This cooperation makes no sense.

-ka-

    Je načase zbavit se klienta?

    Na začátku podnikání většinou bereme všechny klienty. Po čase ale zjistíme, že ne všichni za to stojí. Psychický tlak způsobený spoluprací se špatným klientem vás může zbavit radosti z vaší činnosti a zhoršit vztahy s dalšími partnery. Server allbusiness.com přestavuje situace, kdy poznáte, že nastal čas klienta opustit. 

    1) Přehnané nároky

    Chová se k vám klient jako k obyčejnému zaměstnanci nebo vám dává opakovaně práci na poslední chvíli? Můžete být ten, kterému nevadí, když je kontaktován pozdě večer nebo o víkendu. Ale může vám vyhovovat mít jasně vymezený čas, kdy vám klient může zavolat. Určete si proto hranice vaší práce a těch se držte. Pokud je partner není ochoten respektovat, nebojte se ho vyměnit.

    2) Debatuje nad každou utracenou mincí

    Odvádíte kvalitní práci a účtujete férově, přesto je klient stále nespokojený. Tito lidé vás táhnou k méně a méně kvalitním projektům. Je těžké rozvíjet vaše podnikání s partnery, kteří nejsou ochotni investovat sami do sebe.

    3) Zpožděné platby

    Když se klient občas zpozdí s platbou, nic závažného se neděje. Pokud se ale situace opakuje stále dokola, je na čase zvážit, zda vám spolupráce s ním nepřináší více problémů než užitku.

    4) Klient vás neposlouchá

    Nerespektuje vaše návrhy, odmítá změny nebo si myslí, že ví víc. Situace může vést k tomu, že vaše návrhy přemění k nepoznání nebo si udělá vše podle sebe a poté očekává, že to napravíte. I když tito lidé mohou dobře platit, ubírají vám radost z vaší práce. Vyslovte tedy svůj názor, dokončete práci podle klientových představ a pak se odeberte jinam.

    5) Žádná odezva

    Klient zadá projekt. Při vašich dalších otázkách nereaguje. Pomalá komunikace nutně neznamená nespokojenost s vaší prací. Nejčastěji se jedná o podnikatele, kteří toho mají hodně. Pokuste si tedy vyžádat kontakt na někoho dalšího. Pokud se vám nedostane žádně odpovědi, odstupte od projektu a požádejte o případné znovu-kontaktování.

    6) Nedostatek respektu

    Máte problém s tím, že partner často mění čas vašich schůzek? Změnit občas plány je v pořádku. Pokud se ale situace opakuje častěji, začněte s účtováním zrušených schůzek. Pokus se problém nezlepší, klient ukazuje, že k vám nemá respekt. Taková spolupráce nemá význam.

    -ka-

    Zdroj: AllBusiness - americký server a komunita pro malé a střední podnikatele