Dvě vlastnosti, které obchodníkům nejčastěji brání v úspěchu

Two personal traits that most often keep salespeople from succeeding

Úspěch v obchodě je kombinací mnoha různých faktorů. Největší roli však hraje samotné smýšlení obchodníků. Které dvě vlastnosti nejčastěji prodejcům znemožňují dosáhnout úspěchu a jak se s nimi můžete poprat?

Nízké sebevědomí

Podle Forbesu je nízké sebevědomí poměrně nepřekvapivě častým důvodem neúspěchu obchodníků. Jedná se přitom o hlavu 22 – obchodník se obává, že je v něčem neadekvátní, a díky tomu skutečně neadekvátní je. Nejčastěji o sobě obchodníci pochybují ve dvou rovinách, a to ve věku (nízký věk) a ve zkušenostech (nedostatek zkušeností v oboru). Věk ovšem skutečně nehraje roli. Pokud se budete chovat profesionálně a dospěle, nikoho ani nenapadne vás nebrat vážně. To ovšem neplatí v případě, že o sobě pochybujete, pak je totiž vaše nejistota vidět a zákazníka ovlivní. Pokud máte obavu kvůli tomu, že se nedostatečně vyznáte v daném oboru, řešení je jednoduché: Zajímejte se o nové trendy, buďte v oboru aktivní a vzdělávejte se.

Neschopnost vcítit se do klienta

Mnoho obchodníků se snaží klienta přesvědčit tím, že mu do detailu vysvětluje metodologii daného produktu a popisuje jedinečné vlastnosti nabízeného řešení. Přitom zapomínají, že nic z toho zákazníka nezajímá. Jediné, co klienta zajímá, je co z vaší nabídky plyne pro klienta a jak budou řešeny jeho problémy. Nebuďte tedy egoističtí a nemyslete na sebe a svůj produkt. Myslete na klienta, vžijte se do něj, a místo popisu produktu klientovi vysvětlete, jaké benefity mu váš produkt přinese.

 

-mm-

Two personal traits that most often keep salespeople from succeeding

Success in business is a combination of many different factors. The biggest role, however, is played by the way the salesperson thinks. What internal mindsets often keep salespeople from reaching success and how can you fight them?

Low confidence

According to Forbes, low confidence is, quite unsurprisingly, a common cause of failure in business, but, in fact, this is a catch-22. The businessperson is afraid that they are inadequate in some way, and thanks to that they really are inadequate. Most often, businesspeople have doubts of themselves on two levels: age (too young) and experience (too little). However, age really doesn't play a role. If you behave in a professional and adult manner, no one will even think about not taking you seriously. This doesn't apply if you doubt yourself though, because your uncertainty is visible and will have an impact on the prospect. However, if you have doubts because you are not versed enough in the given business sector, the solution is simple: Be interested in new trends, be active within the sector and keep on learning.

Inability to empathize with the client

Many businesspeople try to persuade clients to buy by explaining into detail to them the methodology of the product and by describing the unique characteristics of the solution. They forget that the prospect is uninterested in that. The only thing the client is interested in is what's in it for them and how their solutions will be solved. Don't be egotistical and don't just think of yourself and your product. Think about the client, empathize with them, and instead of describing the product, just explain what benefits your product will bring.

 

-mm-

Article source Forbes.com - prestigious American business magazine and website