Nástrahy využívání "velkých dat"

   Zobrazit dvojjazyčně czechenglish   Vytisknout

Stále častěji skloňovaný pojem „velká data“ označuje soubor dat, jejichž objem je tak velký, že je nelze analyzovat a běžně s nimi pracovat se stávajícím hardwarovým a softwarovým vybavením. Mohou to být záznamy o obchodních transakcích, různé záznamy o aktivitách zaměstnanců, ale i e-maily nebo fotografie. Všechny ty počítače, telefony, kamery a další zařízení připojená k firemním datovým sítím zkrátka vytvářejí obrovské množství dat, která mohou firmám pomáhat odhalovat zajímavé širší souvislosti a možnosti efektivnějšího rozvoje.

Velká data“ mohou pomáhat v rozhodování. Kreativita a intuice se ale obvykle cení víc. Předtím, než začnete s těmito daty pracovat, pročtěte si dvě jejich možná rizika, na která upozornil server Inc.com.

1) Nebezpečí hloupé strategie

Každá otázka v sobě má již zabudovaný nějaký rámec, který dopředu počítá s odpověďmi. Pokud je otázka na kterou se dat zeptáte z podstaty špatná, dostanete ještě horší odpověď. Data může špatně používat klidně i Facebook nebo Microsoft, to se ukáže za několik let.

V raných devadesátých letech existovala společnost, která měla k dispozici to, co bychom dnes nazvali „velká data“. Byla to firma DEC, která vyráběla počítače. Společnost měla svoji vlastní propracovanou databázi. Výsledkem jejich rozsáhlé analýzy bylo, že osobní počítače jsou jen módním výstřelkem a počítačový průmysl se brzy vrátí ke své původní podobě. Předpověď byla směšná, ale brala se vážně. Vzhledem ke špatně položenému dotazu, tak ukazovala naprosto nesmyslná data. Firma zkrachovala.

Až budete pracovat s „velkými daty“, dejte si pozor na to, aby otázky nereflektovaly vaše vlastní představy o trhu. Jinak vám hrozí odtržení od reality.

2) Velká data nevidí vše

„Velká data“ nepočítají s nepředvídatelnými událostmi, které mohou mít dalekosáhlé účinky. Jsou skvělá, když chcete přesně a detailně zkoumat minulost a současnost. Hodí se tedy pro cílení marketingu, prodejů, vývoje produktů a určování vhodných strategií.

Dokud si pokládáte správné otázky, je všechno v pořádku. Pokud ale tato data začnete využívat k předvídání a určování nenadálých situací, které mění dosavadní vývoj, je to špatně. Je například nepravděpodobné, že by analýza objemných dat dostupných v roce 2008 předpověděla rychlý úspěch iPhonů nebo ekonomickou krizi. Naopak odborníci s přístupem k těmto datům neviděli nic z toho.

Proto i vy využívejte objemná data s rozvahou a nenechte se jimi unést. Nebojte se je využívat, ale s rozvahou.

-ka-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace