10 klíčových mobilních spotřebitelských trendů pro rok 2016

Ilustrační snímek

Společnost ZenithOptimedia odhalila 10 trendů, které ukazují, jak bude technologie spotřebitelům umožňovat stále mobilnější chování. To představuje nové příležitosti pro značky, jak mohou spotřebitele zaujmout.

Předpověď trendů pro rok 2016 staví na nedávné zprávě o průzkumu agentury ZenithOptimedia ve spolupráci s GlobalWebIndex s názvem The Mobile Imperative, který zjistil, že mladí lidé po celém světě stráví do roku 2018 více času přístupem k internetu prostřednictvím mobilu než prostřednictvím všech ostatních zařízení dohromady. Přehled deseti trendů s názvem Empowering The Mobile Consumer odhaluje některé ze způsobů, jakými lidé přejdou ke skutečně mobilnímu životnímu stylu. Zdůrazňuje, že značky budou nuceny zaujmout skutečně „mobile first“ přístup k marketingu, jelikož mobily se přesouvají z pozice pouhého jednoho z médií v mixu do postavení hlavní platformy pro komunikaci značek.

1. Od textu k řeči: Hlasové vyhledávání způsobuje převrat v mobilní zkušenosti

Hlasové vyhledávání je dostupné již téměř osm let, pravidelně je však využívá jen málo spotřebitelů. Pokrok v technologii rozeznávání řeči, díky němuž je tato funkce jednodušší a spolehlivější, a přesun od mobilních vyhledávačů k aplikacím nicméně v roce 2016 nejspíš hlasové vyhledávání pozvedne. Značky budou muset své vyhledávací strategie přehodnotit, aby využily všech způsobů, jakými lidé realizují své vyhledávání.

2. Nativní reklama: Obsah na míru přizpůsobený mobilním spotřebitelům

Na základě zjištění o vzestupu blokování reklamy a stále nižší účinnosti bannerů na mobilech ZenithOptimedia předpovídá, že nativní reklama bude čím dál tím významnějším způsobem, jak zaujmout spotřebitele. Nativní reklama (začleněná přímo do obsahu) se přizpůsobuje formě a funkci redakčního prostředí, ve kterém se objevuje, a obchází tak stále častější používání produktů na ochranu soukromí, jež odstraňují bannery a pop-up reklamy. Aby se nativní reklama stala klíčovou součástí marketingové strategie značek, budou muset přistoupit ke změnám kreativního procesu.

3. Emodžionální inteligence: Značky mluví novým mobilním jazykem

Emodži – digitální obrázky nebo ikony, které vyjadřují myšlenku či emoci – se stávají stále významnější součástí jazyka mobilního spotřebitele. Pro generaci Y představují emodži jazyk dneška. Ačkoliv někteří lidé si symboly nevykládají správně, emodži dokážou překračovat kulturní a jazykové hranice a pro značky představují nový a autentický způsob, jak zaujmout generaci Y.

4. Zpráva je prostředek: aby značky zaujaly spotřebitele, využívají instant messaging

Zatímco platformy jako Facebook a Twitter přestávají být pro generaci Y a Z přitažlivé, aplikace umožňující instant messaging se pravděpodobně stanou jejich výchozí platformou, jelikož mladé spotřebitele začínají více zajímat osobní vztahy s vybranými skupinami přátel a členy rodiny. Pro značky znamená instant messaging vytváření zkušeností, které jsou více personalizované a interaktivnější a u nichž je vyšší šance, že se přemění v transakci.

5. Polidštění mobilního obchodu: Osobní nákupy se stávají mainstreamovými

Mobily sice přinášejí spoustu nových digitálních příležitostí, spotřebitelé však začínají být nespokojení se službami vytvářejícími automatická doporučení a požadují personalizaci s lidským prvkem. ZenithOptimedia očekává, že například služby nákupních asistentů se rozšíří mimo hranice módy a luxusních prodejen do nových kategorií, což demokratizuje osobní nákupní zkušenost. Několik mainstreamových značek v Evropě zavádí osobní schůzky se stylisty, které jsou zdarma a lze si je snadno rezervovat prostřednictvím mobilního webu. ZenithOptimedia očekává, že v roce 2016 tato kombinace personalizace přes mobil a přímo v prodejně poroste.

6. Mobilní peněženka: Vzestup nové marketingové platformy

Mobilní peněženka, technologie umožňující spotřebitelům platit přímo v obchodě za produkty a služby prostřednictvím mobilního telefonu, se rozšíří v roce 2016 jako nová marketingová platforma. Za poslední přibližně rok bylo spuštěno velké množství mobilních peněženek, jako je Apple Pay a Android Pay, a pravděpodobně se z nich vyvine účinný marketingový nástroj, který nabídne jak služby, tak značkový obsah. V čele tohoto trendu stojí Čína s mobilními peněženkami nabízejícími služby související s platbami, jako jsou věrnostní programy, sdílení účtů a poukázky.

7. 3 je kouzelné číslo: 3D tisk se stává mainstreamovým

ZenithOptimedia předpovídá, že 3D tisk způsobí v příštích dvou letech revoluci v chování spotřebitelů. Stane se z něj totiž rychlejší a hospodárnější způsob, jak poskytnout spotřebitelům nové možnosti upravit produkty dle jejich potřeb a na základě jejich vlastních dat. Tato technologie se zlepšuje a zlevňuje, díky čemuž se očekává, že do roku 2020 se trh s 3D tiskem zčtyřnásobí (zdroj: Forbes), přičemž spotřebitelům bude vévodit Čína s meziročním nárůstem o 173 %. Značkám to skýtá příležitost dodávat rychlejší a levnější produkty a poskytovat zákazníkům na míru šitou zkušenost se značkou.

8. Nové značkové prostory: Maloobchodní zážitky pro mobilního zákazníka

Stále více značek využívá dočasné fyzické prostory, kde zákazníci nejen nakupují, ale také získávají nákupní zážitky. Tyto prostory budou spotřebitelům čím dál tím častěji umožňovat fyzický kontakt se značkami, které objevili nebo se kterými interagovali prostřednictvím mobilního webu. Nakupující mohou nyní díky mobilům bez problémů nakupovat kdykoliv a kdekoliv, ale málokdy jim to přináší skutečnou radost. Pop-up prostory značkám umožní vyvolat překvapení a smysluplně zaujmout.

9. Obsluhování mobilního nakupujícího: Dodávky 24 hodin denně

Lidé, kteří nakupují on-line, nyní vyžadují rychlejší a pohodlnější doručení zboží. ZenithOptimedia věří, že nové technologie a vzestup spoluspotřebitelství značkám umožní odesílat zásilky rychle a sladit se s nabitými diáři spotřebitelů. Norský start-up Nimber například dodává balíky cestovatelům na základě algoritmu sledujícího jejich polohu a Shutl nabízí místní dodávky do 90 minut, k čemuž využívá podobný přístup jako Uber.

10. Mobilní realita: Rozšířené zkušenosti v pohybu

ZenithOptimedia věří, že virtuální a rozšířená realita se stanou mainstreamovou spotřebitelskou zkušeností díky uvedení nových a rychlejších virtuálních brýlí a vzestupu aplikací zaměřujících se na mobilní virtuální realitu. Stále více nových chytrých telefonů pracuje s virtuální realitou a mobilní zařízení také budou hlavním tahounem ve spotřebě virtuálních zážitků. Z virtuální reality se již stal pro spotřebitele zcela nový způsob, jak mohou na svých chytrých telefonech konzumovat video.

Zdroj: Zenith - globální mediální agentura zaměřená na návratnost investic
Zobrazit přehled článků ze zdroje Zenith