Otázky zaměřené na zjištění potřeb zákazníka

Vytisknout

Ing. Bc. Jiří Jemelka, výkonný ředitel J.I.P. pro firmy s.r.o.

Dnes jsem dostal víc do krve jednu dovednost, jež se týká zjišťování potřeb. Po dnešní první schůzce jsem seděl v autě, nadšený z toho, že se mi podařila schůzka s dobrým vzájemným porozuměním a s tím „být v klidu“, „nechat být každou situaci vzniklou během obchodního jednání OK“. Na druhé straně mi v hlavě lítaly myšlenky: „Kurnik, jak to mám udělat, abych toho člověka dovedl k tomu, že „prozře“ a uvidí svoje problémy včetně toho, co mu způsobují ve firmě?“ A jak tak sedím a přemýšlím – najednou se mi vybavily otázky zaměřené na zjišťování potřeb z jednoho obchodního semináře.

Říkám si: „To je ono!“ Když už se mi podaří klienta vtáhnout do otevřené komunikace a bavíme se o určitém tématu, prostě se ho zeptám, zda to, o čem hovoří, mu komplikuje život. A když řekne, že ano, zeptám se ho, co mu daný „problém“ způsobuje v každodenním životě. Když už se s ním budu bavit dost dlouho na téma, co mu daný „problém“ způsobuje, jen tak mimochodem se ho zeptám, jak si myslí, že ta věc bude vypadat za půl roku, když ji nebude řešit. Poté se zeptám, zda už ji nějak řešil. Jakmile mi odpoví, zeptám se ho, zda je pro něho důležité tuto věc vyřešit. A pak ho nechám trochu se zasnít, když se ho zeptám, co by mu zvládnutí tohoto „problému“ přineslo.

U posledního bodu se zdržím. Aby si klient uvědomil, co skutečně chce mít. Nakonec zákazníkovi stručně, pravdivě a jednoduše řeknu, že máme jeden takový seminář, který řeší věci, o kterých jsme se tu bavili. Zeptám se ho, zda má zájem. Tím v něm vyvolám pocit, že nenaléhám – on nakupuje, on se rozhoduje. Nechám ho nakupovat, přesněji řečeno, nechám ho, aby získal pocit, že on nakupuje, protože tak to skutečně je. Já neprodávám. Nechci lidem prodávat něco, co nepotřebují. Chci, aby si lidé ode mě sami kupovali. Aby si kupovali to, co cítí, že potřebují nebo chtějí. Tento přístup se mi jeví mnohem lidštější, přirozenější a elegantnější.

Seděl jsem v autě a přemítal nad výše uvedeným. Těšil jsem se, že to hned vyzkouším v praxi na další schůzce. Z ničeho nic jsem si uvědomil, že to, co dělám, není vlastně práce. Přistihl jsem se při tom, že prostě zkouším. Zkouším v tom smyslu, že si ověřuji, jak v praxi funguje, co jsem se naučil nebo na co jsem přišel. Přistihl jsem se, jak si hraji. Sice to není na pískovišti, nestavím hrad s příkopem, ale princip je stejný – hraji si, objevuji. Baví mě objevovat jak dělat věci lépe a účinněji. A když už je objevím, tak se těším „jako malý Jarda“, jak „ten velký objev“ hned vyzkouším v praxi. Ještě jedna poznámka k tématu „otázky zaměřené na zjišťování potřeb“. Slovo „problém“ uvádím v uvozovkách, protože lidé neradi mluví o svých problémech. Toto slovo používejme s citlivostí, spíše ho nahrazujme jiným slovním opisem. Místo slova „problém“ můžeme používat slovo „věc“, „situace“.

 

Další informace jsou k dispozici v knize Prodej - dřina nebo hra, vydala Grada 2013.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Předchozí články v sérii:

Následné články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace