5-step plan to acquiring and maintaining a competitive advantage

5stupňový plán k vytvoření a udržení konkurenční výhody

Everything would be easier without competition. To succeed in the competitive environment, which is today typical for virtually every conceivable business sectors, you need to embrace innovation and thorough analysis. According to the CustomerThink server, companies often wrongly focus on how and in which way to be better than their competition, while in fact they should be more concerned about how and in what ways they should be a better provider of services for their clients. An article that has recently been published describes an interesting 5-step strategy to create competitive advantages.

1. Knowledge of the market

Without detailed knowledge of the market, searching for opportunities to stand out is just groping around in the dark. You need to analyze the market and customer behavior using these two basic methods, the quantitative method (sales volumes, seasonal fluctuations, etc.) and the qualitative one (client expectations, the perception of your brand, etc.)

2. Analyze the data

Use data obtained from market surveys in order to find business opportunities and gaps in the market. Develop your investment strategy, determine your priorities and objectives. When doing that, do not rely just on intuition. You must support your strategy with a sufficient volume of relevant data.

3. Get the marketing department involved as well

Unfortunately, the marketing department is often used only to promote newly developed products. But the truth is that marketing specialists, who have deep insight into the expectations of the clients and into the situation on the market, can offer and initiate great ideas even in the product development itself.

4. Adjust the sales techniques

The way you sell your product can influence how the customer sees your solution as much as a real concrete changes in the product as such. Adjust your established sales techniques and strategies according to the newly developed product.

5. Interconnection

The whole plan needs to be controlled in a central way and should be considered one single process. All of its components must actively cooperate. Also experience and suggestions gained at lower levels should be collected and used for making changes at the higher levels.

-mm-

    5stupňový plán k vytvoření a udržení konkurenční výhody

    Bez konkurence by vše bylo lehčí. Obstát ve vysoce konkurenčním prostředí, které je v současnosti typické pro téměř všechny obchodní sektory, vyžaduje inovaci a náročnou analytickou práci. Podle serveru CustomerThink se firmy ve vztahu ke své konkurenci často mylně zaobírají tím, jak a v čem být lepší než konkurence. Přitom by se měly více zaobírat tím, jak a v čem být lepšími poskytovateli služeb pro svou klientelu. Nedávný článek, který na serveru vyšel, publikoval zajímavou 5stupňovou strategii k vytvoření konkurenční výhody.

    1. Znalost trhu

    Bez detailní znalosti trhu je hledání příležitostí k vyniknutí pouhým tápáním ve tmě. Trh a chování zákazníků analyzujte oběma základními způsoby, a sice kvantitativně (objemy prodejů, sezónní výkyvy, apod.) i kvalitativně (očekávání klientů, vnímání vaší značky, apod.)

    2. Analýza dat

    Data získaná z průzkumů trhu použijte k vyhledání vhodných příležitostí a mezer na trhu. Vypracujte investiční strategii, určete si priority a cíle. V tomto ohledu se nevyplácí spoléhat pouze na intuici. Musíte mít svou strategii podloženou dostatečným objemem relevantních dat.

    3. Zapojení marketingu

    Marketingové oddělení je často bohužel využíváno pouze jako propagátor nově vyvinutého produktu. Pravdou ovšem je, že specialisté marketingu, kteří mají hluboký vhled do očekávání klientů a situace na trhu, mohou přinést důležité podněty už při vývoji produktu.

    4. Úprava prodejních technik

    Způsob, jakým produkt prodáváte, může vnímání zákazníků změnit minimálně stejně jako reálná změna produktu jako takového. Na základě své nové strategie náležitě upravte i zavedené prodejní techniky.

    5. Propojenost

    Celý plán potřebuje centrální řízení a mělo by o něm být uvažováno jako o jednom procesu. Všechny jeho komponenty spolu musí aktivně spolupracovat a z nižších instancí by se měly sbírat podněty ke změnám na těch vyšších.

    -mm-

    Zdroj: CustomerThink - americký portál zaměřený na péči o zákazníky

    Štítky: Prodejní techniky